Lærere mangler videreutdanning: Her kan du se hvordan det står til i din kommune

9.200 engelsklærere, 9.000 mattelærere og 7.000 norsklærere mangler fordypning i sitt fag, ifølge Kunnskapsdepartementet.

9.200 engelsklærere, 9.000 mattelærere og 7.000 norsklærere mangler fordypning i sitt fag, ifølge Kunnskapsdepartementet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Mange tusen lærere i norske klasserom mangler fortsatt fordypning i faget de underviser i. 1,6 milliarder kroner er satt av til etterutdanning av lærere i år.

DEL

9.200 engelsklærere, 9.000 mattelærere og 7.000 norsklærere mangler fordypning i sitt fag, ifølge Kunnskapsdepartementet.

Stortinget besluttet i 2015 at lærere innen 2025 må ha en viss fordypning for å kunne undervise i engelsk, matematikk, norsk, norsk tegnspråk eller samisk. For lærere på barneskolen er kravet 30 studiepoeng, for lærere i ungdomsskolen kreves 60 studiepoeng.

– Norske klasserom er fulle av dyktige lærere med solid faglig kompetanse. Men fortsatt er det en del lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i. Jeg håper mange av dem nå vil søke om videreutdanning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

I fjor fikk 7.200 lærere tilbud om etterutdanning. I år er det satt av like mye penger som i fjor, 1,6 milliarder kroner.

Naturlig nok: Også lærere på Nordmøre mangler fordypning. Tallene for Møre og Romsdal kommer fram i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet. I fylket mangler 535 matematikklærere tilstrekkelig fordypning. Det samme gjelder 515 engelsklærere og 400 norsklærere. Det betyr at én av fire matematikklærere ikke har tilstrekkelig fordypning. Det samme gjelder én av tre engelsklærere, og én av fem norsklærere.

Situasjonen varierer fra kommune til kommune, forteller departementet i pressemeldingen. For eksempel mangler rundt 40 prosent av engelsklærerne i Molde, Sula og Ålesund tilstrekkelig kompetanse. I Surnadal mangler 52 prosent, i Ørsta kun 13 prosent.

– Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk oppfyller kompetansekravene. I fjor fikk 311 lærere av 499 søkere tilbud om videreutdanning i Møre og Romsdal, skriver Kunnskapsdepartementet.

Antall og andel lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i grunnskolen, 2018/2019

 NorskMatematikkEngelsk
Møre og Romsdal40019 %53528 %51536 %
Aukra720 %723 %1040 %
Aure1030 %1135 %630 %
Averøy00 %510 %920 %
Eide515 %931 %857 %
Fræna47 %2234 %2648 %
Giske1217 %2639 %2445 %
Gjemnes1155 %529 %853 %
Halsa00 %222 %00 %
Haram2426 %4053 %3855 %
Hareid412 %826 %14 %
Herøy812 %1119 %1941 %
Kristiansund2314 %2819 %3137 %
Midsund313 %1467 %433 %
Molde4329 %4440 %3640 %
Nesset14 %14 %528 %
Norddal211 %739 %842 %
Rauma1115 %2230 %2546 %
Rindal318 %214 %218 %
Sande313 %314 %17 %
Sandøy215 %545 %225 %
Skodje1229 %1946 %1252 %
Smøla218 %327 %250 %
Stordal650 %660 %229 %
Stranda1127 %618 %627 %
Sula2327 %2029 %2545 %
Sunndal611 %713 %621 %
Surnadal1630 %2039 %1552 %
Sykkylven916 %1630 %823 %
Tingvoll28 %14 %210 %
Ulstein810 %911 %1825 %
Vanylven26 %413 %29 %
Vestnes1327 %1328 %1648 %
Volda1422 %1323 %1228 %
Ålesund6622 %8932 %8842 %
Ørskog18 %18 %321 %
Ørsta45 %68 %613 %

Artikkeltags