Byggestans for Havila Kystruten: - Spania-verftet har økonomiske problemer

Havila Capella og søsterskipet Havila Castor er under bygging ved Tersan i Tyrkia. Der går bygginga som planlagt.

Havila Capella og søsterskipet Havila Castor er under bygging ved Tersan i Tyrkia. Der går bygginga som planlagt. Foto:

Havila Kystruten har finansieringen på plass, og bygging og betaling for de to skipene som blir bygd i Tyrkia går som planlagt, skriver de i en pressemelding.

DEL

– Byggestansen for de to skipene ved det spanske verftet Barreras er knyttet til verftet sine økonomiske problem, melder Havila Kystruten.

Fra 1. januar i 2021 skal Fosnavåg-rederiet Havila på Sunnmøre, sette inn fire skip på ruten mellom Bergen og Kirkenes, i konkurranse med Hurtigruten. To av disse skipene skal leveres fra et verft i Spania, som nå har satt en stopper for rederiet.

– Vi har fullfinansiert alle fire skipene og finansieringen har vært på plass i en lang periode, forteller administrerende direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll.

Venter på avklaring

På verftet Barreras i Spania har de hatt store problem med andre byggeprosjekt, skriver Havila. Både styreleder, administrerende direktør og finansdirektøren ved verftet er kasta, og nylig tok også verftet ut konkursbeskyttelse, hevder de i pressemeldingen.

– Havila Kystruten kan ikke betale til verftet uten at bankene kan gi oss garantier, men vi er klare når det er på plass. Havila Kystruten har betydelig egenkapital, og i tillegg til inngåtte låneavtaler, er alle de fire skipene fullfinansierte og har vært det i en lang periode, sier Myrvoll.

I sommer ble det klart at det var tekniske utfordringer rundt vekt og dypgang for de fire skipene. Det har blitt funnet løsninger på både for byggingen hos Tersan i Tyrkia og Barreras. Derfor venter nå Havila Kystruten bare på økonomisk avklaring hos Barreras.

– Men dette er avhengig av andre aktører enn oss, verftet selv, finansinstitusjoner og andre kunder. Vi håper på en rask avklaring, og straks den er klar, er vi klar.

Havila Kystruten har kontrakt med Samferdselsdepartementet, og rederiet sier de holder tett kontakt med departementet.

Artikkeltags