Denne hurtigbåten kan komme til å dukke opp i Kristiansund ...

Om Brødrene Aa vinner frem med sitt konsept, er det denne hurtigbåten som kommer til å gå ruten Kristiansund - Trondheim.

Om Brødrene Aa vinner frem med sitt konsept, er det denne hurtigbåten som kommer til å gå ruten Kristiansund - Trondheim. Foto:

Fem konkurrerer om å bli en del av det utslippsfrie anløpet mellom Kristiansund og Trondheim.

DEL

Fartøytypen i bildet over har fått navnet Aero 42 Hydrogen, og blir presentert for verden under tirsdagens arrangementet Utslippsfrie hurtigbåter på Hell i Stjørdal, melder båtbyggeriet Brødrene Aa i en pressemelding.

Brødrene Aa er en av fem som i april fikk kontrakt med Trøndelag fylkeskommune til å utvikle og demonstrere sine hurtigbåtkonsepter. Alle presenteres på arrangementet på Hell. Deretter vil fylkeskommunen kunne benytte de framlagte konseptene som grunnlag for framtidige anbud.

To av de nye hurtigbåtene som da skal utvikles, skal gå den 95 nautiske mil lange ruta Trondheim – Kristiansund. Etter planen vil disse bli satt i anløp fra 2022.

Hydrogenlagring i havn

Båtbyggeri i Gloppen kommune, Sogn og Fjordane, startet blant annet sin kompetanse innen nullutslippsteknologi da de levert det prisbelønte fartøyet «Future of The Fjords», som var verdens første nullutslipps turistbåt.

I sitt konsept vil de hya med seg den nasjonale hydrogenklyngen Ocean Hyway Cluster, for å utvikle konseptet Deep Purple – lagring av hydrogen på sjøbunnen.

– Konseptet gjør det mulig å lagre store mengder hydrogen i tanker på sjøbunnen og i god avstand fra f.eks. Brattøra kai. Hydrogenet blir ført til kaiterminalen via rør og fartøyene bunkrer kun den mengde hydrogen de trenger. Dermed unngår man all risiko ved lagring av hydrogen på kaiområdet, sier Trond Strømgren, leder for forsking og utvikling i Ocean Hyway Cluster.

Brødrene Aas båter vil få en kapasitet på 275 passasjerer og en fart på 34 knop. De er 42,8 meter lang og kan operere i 34 knops fart over avstander opptil 150 nautiske mil. Brenselceller og lagertanker for hydrogen er plassert helt akter.

De fire andre som konkurrerer om beste konsept er NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk As, Transportutvikling As og Selfa Arctic AS.

Artikkeltags