Hurtigruten med historisk cruiseskip

Verdens første batteridrevne cruiseskip, Roald Amundsen.

Verdens første batteridrevne cruiseskip, Roald Amundsen. Foto:

Hurtigrutens nyeste skip, «Roald Amundsen» kan seile på kun batteripakker. Disse skal blant annet støtte lavutslippsmotorene, noe som vil redusere CO₂-utslippene med mer enn 20 prosent, sammenliknet med tilsvarende cruiseskip.

DEL

– Dette starter et nytt kapittel i maritim historie, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Setter en ny standard

Konsernsjef Skjeldam mener at cruiseskipet vil høyne standarden i cruise- og shippingnæringa betraktelig.

– «Roald Amundsen» er det første cruiseskipet i verden som kan seile på batterier, noe som virket uoppnåelig bare for få år siden. Med «Roald Amundsen» setter Hurtigruten en ny standard, ikke bare for cruisebransjen – men også resten av shippingindustrien.

Hurtigrutens konsernsjef, Daniel Skjeldam.

Hurtigrutens konsernsjef, Daniel Skjeldam. Foto:

Bygger flere

Bærekraft står sentralt hele veien gjennom.

– I tillegg til den grønn teknologi, så er skipet det første i verden som er designet for å være helt uten engangsplast. Bærekraft er en viktig del av gjesteopplevelsen, sier Skjeldam.

Det hybriddrevne ekspedisjonsskipet får om et år også en søster oppkalt etter en annen polfarer. «Fridtjof Nansen» skal bygges samme sted skriver de i pressemeldingen.

– I verftsindustrien er det noen prosjekter som skiller seg ut. Dette er et av dem. «Roald Amundsen» er ikke bare det mest avanserte ekspedisjonsskipet i verden, men hun er også et premium cruiseskip med en rekke grensesprengende løsninger. Vi er utrolig stolte av skipet, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven.

- Med MS Roald Amundsen setter Hurtigruten en ny standard, ikke bare for cruisebransjen – men også resten av shippingindustrien, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

- Med MS Roald Amundsen setter Hurtigruten en ny standard, ikke bare for cruisebransjen – men også resten av shippingindustrien, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Foto:

– Jeg er svært imponert over skipet

Kai Albrigtsen skal ta skipet med på jomfruturen. Han har reist fra verftet i Ulsteinvik, og opp til Tromsø. Han er svært fornøyd med det han har sett så langt.

– Å være kaptein på et helt nytt skip og få seile henne fra verftet er alltid en ære. At «Roald Amundsen» er en grønn pioner, gjør dette øyeblikket ekstra spesielt både for meg og resten av mannskapet. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen, sier Albrigtsen.

Det er den erfarne kapteinen Kai Albrigtsen som står til rors under MS Roald Amundsens jomfrutur.

Det er den erfarne kapteinen Kai Albrigtsen som står til rors under MS Roald Amundsens jomfrutur. Foto:

Denne sesongen skal skipet seile langs Norskekysten, til Svalbard, Grønland og Antarktis. Med navnet skipet har fått, er det en selvfølge at hun skal få prøve seg gjennom Nordvestpassasjen.

MS Roald Amundsen.

MS Roald Amundsen. Foto:

Fakta om: MS «Roald Amundsen»

Verdens første hybriddrevne cruiseskip, spekket med grensesprengende grønn teknologi som batteripakker.

Bygget: 2019 Kleven verft, Norge

Bruttotonn: 20.889

Lengde: 140 m

Bredde: 23,6 m

Dybde: 5,3 m

Gjester: 530

Lugarer: 265

Crew: 151

Fart: 15 knop

Flagg: Norsk

Fasiliteter om bord inkluderer: Fullt utstyrt Science center, observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstu, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer lounge, komfortable lugarer der mer enn halvparten har private balkonger.

Kilde: Hurtigruten

Artikkeltags