Reserveferge settes inn på Talgsjøen i ettermiddag

Bilferga Stordal ble i går flyttet fra Seivika - Tømmervåg til Halsa - Kanestraum. I ettermiddag lover Fjord1 at det kommer erstatningsferge til sambandet på Talgsjøen som nå opereres med bare ei ferge.

Bilferga Stordal ble i går flyttet fra Seivika - Tømmervåg til Halsa - Kanestraum. I ettermiddag lover Fjord1 at det kommer erstatningsferge til sambandet på Talgsjøen som nå opereres med bare ei ferge. Foto:

Fjord1 forventer å ha reserveferge på plass i B-ruta i sambandet Seivika – Tømmervåg fra avgangen i Seivika klokka 16.30 i ettermiddag, og ikke 17.30 som tidligere meldt. Trolig er det 46-bilersferga Sunnfjord som kommer.

DEL

RETTELSE: I denne artikkelen står det at Sunnfjord tar 46 biler. Dette oppgir Fjord1 selv på sine nettsider. Det stemmer ikke. Hengedekket på Sunnfjord ble fjernet tidligere i år for å øke vogntogkapasiteten, noe som gjør at den nå kun tar inntil 35 personbilenheter, ifølge Odd Reidar Ormåsen i Fjord1.

Som kjent ble B-ferga Stordal tatt ut av sambandet på Talgsjøen og sendt til Halsa – Kanestraum i går. Dette som et resultat av at bilferga Romsdal fikk tekniske vansker og måtte tas ut av drift.

I en situasjon med allerede redusert kapasitet på Halsafjorden på grunn av pågående kaiarbeid, var dette det verst tenkelige scenario for Statens vegvesen og Fjord1.

Dette fordi det i noen uker framover ikke finnes ledig reserveferge fordi reserveferga Tingvoll allerede er tatt i bruk som erstatning for Svanøy som ikke kan benyttes mens kaiarbeidet pågår. Mens Svanøy tar 89 personbilenheter, tar Tingvoll kun 35 personbilenheter.

Da 73-bilersferga Romsdal ble erstattet med 51-bilersferga Stordal i går, ble kapasiteten i sambandet på Halsafjorden ytterligere redusert. Samtidig ble også kapasiteten mellom Seivika og Tømmervåg kraftig svekket. Her er Bjørnsund nå alene om å ta unna trafikken.

Victor Størdal, leder for fergeseksjonen i Statens vegvesen, sier til Tidens Krav at han fikk løpende oppdateringer om situasjonen på Halsa – Kanestraum i går.

– Gårsdagens situasjon var selvsagt uheldig og vi ser på hvordan vi løser dette. Det jobbes på spreng med å reparere Romsdal, samtidig som vi har flyttet Stordal fra Seivika-Tømmervåg og setter inn et mindre fartøy i B-ruta på Seivika-Tømmervåg i løpet av dagen, sier Størdal. Han forsikrer samtidig at det jobbes kontinuerlig med å finne den totale løsningen.

Ved lunsjtid kom altså meldingen fra Fjord1 om at reserveferge i sambandet på Talgsjøen vil ankomme i ettermiddag.

Like før klokka 13.00 kunne Victor Størdal opplyse til Tidens Krav at det er ei ferge med kapasitet til å ta om lag 35 biler som blir sendt til Seivika - Tømmervåg, men han visste ikke da navnet på ferga. Senere på dagen ble det klart at dette var «Sunnfjord».

Han bekrefter samtidig at dette innebærer redusert kapasitet inntil videre på Talgsjøen da denne ferga ikke fullt ut vil erstatte bortfallet av 51-bilersferga Stordal.

Han sier dessuten at gårsdagens tekniske vansker med Romsdal kom maksimalt ubeleielig. Halsa og Kanestraum er blant de få fergeleier som har to ombord- og ilandkjøringsmuligheter på hver side av fjorden.

Bare dager etter at det ene fergeleiet på Kanestraum var demontert for ombygging, ble Romsdal liggende å sperre den andre fergekaia og det tok tid å få inn et fartøy for å taue den ut og til Kristiansund for reparasjon.

Han har foreløpig ikke kjennskap til hvor lang tid reparasjonen vil ta eller hvor lenge Romsdal blir ute av drift, men håper situasjonen skal løse seg så raskt som overhode mulig.

SISTE: Et tips fra en av Tidens Kravs lesere går ut på at det kan være 46-bilersferga Sunnfjord som skal settes inn som erstatning for 51-bilersferga Stordal mellom Seivika og Tømmervåg. I så fall blir kapasitetssvekkelsen på Talgsjøen heller marginal. På marinetraffic.com kan man se at Sunnfjord akkurat nå befinner seg på Hustadvika på tur nordover.

Artikkeltags