Nordisk flyselskap veier passasjerene

Én av Finnairs passasjerer lar seg frivillig veie ved innsjekkingen på flyplassen i Helsinki.

Én av Finnairs passasjerer lar seg frivillig veie ved innsjekkingen på flyplassen i Helsinki. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Finnair har denne uken veid passasjerer ved innsjekking på flyplassen i Helsinki.

DEL

(Nettavisen) – Vi gjennomfører en undersøkelse for å samle inn data om passasjerene. Hittil har vi veid rundt 180 passasjerer. De veies med håndbagasje, og alt skjer på frivillig basis, sier kommunikasjonsrådgiver i Finnair, Manti Vaatainen, til Nettavisen.

– Utfra første prøveveiing skal vi kalkulere hvor mange passasjerer vi trenger å veie for å få tilfredsstillende data. Så langt har vi regnet ut at vi må veie til sammen 2.000 passasjerer fordelt på i år og neste år, sier Vaatainen.

– Reaksjonene fra passasjerene har vært positive, og de skjønner viktigheten av dette, legger hun til. Hensikten med veiingen er å få en bedre forståelse av flyets totalvekt.

Variabelt vekt

Flyselskapet vet hvor mye selve flyet og den innsjekkede bagasjen veier. Den ukjente variabelen av totalvekten, er imidlertid passasjerene og deres håndbagasje.

Europeiske flyselskaper benytter seg av EASAs (Det europeiske flysikkerhetsbyrået) estimater for standardvekt på passasjerer for å beregne totalvekten på flyet, og dermed regne ut hvor mye drivstoff flyet trenger.

En bedre forståelse av flyets totalvekt, vil kunne gi flyselskapet store besparelser i forbruket av drivstoff.

Gjorde det samme på 80-tallet

– I dag forholder vi oss til EASAs standardvekt for er passasjerer. Disse estimatene er fra 2009. Vi gjennomfører undersøkelsen for å forsikre oss om at vi får mer presise data, slik at vi kan styrke flyets yteevne, sier Vaatainen.

– Har dere mistanke om at passasjerene har blitt tyngre?

– Det har jeg ingen kommentar til.

– Har dere veid passasjerene deres før?

– Vi har gjort noe lignende på 1980-tallet. Vi mener vi trenger oppdaterte tall, sier Vaatainen. (ANB)

Artikkeltags