Stor pågang på hjelpetelefoner: Regjeringen bevilger 10 millioner kroner

Illustrasjonsbilde: Den siste tiden har hjelpetelefonene opplevd stor pågang.

Illustrasjonsbilde: Den siste tiden har hjelpetelefonene opplevd stor pågang. Foto:

DEL

Den økte pågangen på hjelpetelefoner for selvmordsforebygging den siste tiden gjør at regjeringen øker bevilgningen til Kirkens SOS og Mental Helse med 10 millioner kroner. Det skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

– Jeg er veldig glad for den innsatsen som både frivillige og ansatte legger ned i våre ulike hjelpetelefoner og chat-tjenester. For mange er det en trygghet å vite at noen er der for å lytte når det trengs. Hjelpetelefonene melder at de ikke får svart alle som ringer inn, derfor ønsker vi nå å styrke dette tilbudet, sier helseminister Bent Høie i pressemeldingen.

Bevilgningen fra staten til Mental Helses hjelpetelefon vil nå økte til totalt 24,8 millioner kroner, og Kirkens SOS øker til 25 millioner. I tillegg til den økte bevilgningen ber regjeringen Helsedirektoratet så raskt som mulig om å gå ut med ny og oppdatert informasjon om hvor mennesker som har selvmordstanker, eller som er bekymret for andre, kan søke hjelp.

Ny handlingsplan

Regjeringen arbeider nå med en ny handlingsplan for forebygging av selvmord. Målet er at den nye planen skal være kunnskapsbasert og ta utgangspunkt i hva man vet har effekt.

Det er viktig at alle vet at det er hjelp å få mange steder, både i kommunen, i helsetjenesten og i regi av ideelle aktører, står det i pressemeldingen.

– For å hindre at mennesker tar sitt eget liv, må vi sørge for at de som sliter får hjelp når de trenger det. Derfor vil vi nå synliggjøre ytterligere hvor man kan få hjelp. Det kan være å ringe legevakten på telefon 116 117, en hjelpetelefon, eller å kontakte fastlegen sin. Det er hjelp å få, sier Høie.

Trenger du noen å prate med?

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken