Taktfast banking høres fra slippen på lang lei. Med klapphammer og spesialredskap driver Svein Flem (57) drev mellom natene i skutesida på den 57 fot flotte skøyta.

Etter at «Framstig» gled ned fra beddingen i Risør i 1914, står skuta atter på tørt land. På slipp på Vevang for nødvendig puss og vedlikehold. Hjertet til en trebåtelsker av rang dunker litt heftigere ved synet av ei flott skute som har gitt meg fine opplevelser i vikingenes kjølvann til øysamfunn vest i havet for flere tiår siden.

Nå skal sønnen Aslak Flem (22) overta jordomseileren. Til høsten blir «Framstig» studenthybel på havna i Ålesund, mens hybelboeren går styrmannskolen.

– Det blir en grei plass å bo. Det blir steike bra, sier Aslak, travelt opptatt med å maskere og male jern og beslag på skutesida.

Eventyrer

Som far så sønn, Aslak har også reist rundt om i verden. Mens faren satte sjøbein jorda rundt, har Aslak trasket på sine undersåtter både i Asia, Afrika og Amerika.

– Det har blitt mye reising, både alene og sammen med kamerater. Jeg har opplevd mye artig.

Aslak har hatt flere turer bak seg på «Framstig», og han er opptatt av å beholde skuta i familiens eie.

– Jeg har lyst til å fortsette i kjølvannet til pappa. Tilby seilaser på kysten med innlagte toppturer inne i fjordene.

Som ivrig klatrer mener Aslak at dette kan være en fin kombinasjon og et supplement til seilaser til Shetland og Færøyene.

Pappa Svein nikker enig mellom hammerslagene. Han er glad for at yngre krefter vil overta jordomseileren. Skuta har en stor plass i MRF-skipperen sitt hjerte. Sammen har de to hatt mange flott seilaser på mange hav.

Guttedrøm

Drømmen om sydhavet fikk Kåre Flem og broren Svein fra Flemsøya på Sunnmøre da de i ungdoms år forleste seg på «Robinson Crusoe» og «Kon Tiki».

En kanotur i 1973 pustet liv i den gamle guttedrømmen, og vraket av et linjelekkert skrog i fjæra på Bud gjorde drømmen til virkelighet året etter. De to brødrene hadde funnet hva de lette etter, ei skute som var spiss i begge ender som de kunne seile og krysse de sju hav med.

Etter møtende velvilje hos båtfolk og andre entusiaster, kunne brødrene legge ut på prøvetur 1. mai 1978.

Drømmen som hadde fulgt de to, pluss et par kamerater, under fem års slit og moro under ombyggingen, var i ferd med å bli virkelighet.

Vi lar jordomseilingen ligge, bare fortelle leserne at tre år senere steg konturene av Norge furet værbitt opp av havet. Eventyreren var hjemme igjen.

Sunnmøringer

Historia om «Framstig», bedre kjent som «Kaulå» på Sunnmøre, startet i Risør i 1914. Skuta ble bygd i eik, er 58 fot lang, 19 fot bred, stikker 9 fot under vannlinja og veier 60 tonn, inklusiv 20 tonn ballast.

«Framstig» ble kontrahert av fire eiere i Ålesund, sannsynligvis som brislingsnurper og føringsfartøy.

I 1920 ble «Framstig» solgt til Ørsta Dampskipslag for 30.000 kroner. Fikk påbygd rorhus og salong og satt inn i melke- og passasjerfart mellom Ørsta og Ålesund.

Året etter skiftet «Framstig» nok en gang eier. Møre Fylkes Rutebåter, senere MRF, ble hennes nye eier. På grunn av bredden og stabiliteten til denne drektige sørlandsskøyta, ble «Framstig» også en av de første bilfergene i fylket.

Fergefart

– Det ble lagt bjelker fra rekke til rekke, og bilene ble kjørt om bord på tvers av dekket. Det fortelles at opp til tre busser ble fraktet på én gang, forteller Svein Flem, og driver nye drev inn mellom plankene.

Etter hvert som den moderne MRF-flåten tok form, fikk «Framstig» mindre ærefulle oppdrag. Den gikk blant annet fast med fisk fra Ålesund til Åndalsnes, og om vinteren når fjordene frøs til, ble den brukt som isbryter.

I 1956 ble «Framstig» solgt av MRF, og den gikk som frakteskute under forskjellige eiere frem til 1971, da den brakk ankerkjettingen under en storstorm og ble kastet opp i fjæra på Bud.

Der ble den stolte og ærverdige skuta funnet av brødrene fra Flemsøya mange år senere.