Provosert av sexy rumpe

Tove-Lise Torve reagerte spontant på overskriftene i Sport1s kampanjeavis, og blåste ut på Facebook. Statusen har fått flere hundre likes og kommentarer.

Tove-Lise Torve reagerte spontant på overskriftene i Sport1s kampanjeavis, og blåste ut på Facebook. Statusen har fått flere hundre likes og kommentarer.

Artikkelen er over 6 år gammel

Overskrifter fra sportskjeden Sport1 provoserer Tove-Lise Torve, som nå ber kjeden beklage.

DEL

Torve satte morgenkaffen i halsen da hun bladde opp i Sport1s nye kampanjeavis tirsdag.

Der lyste overskriftene «Få sexy rumpe og forebygg angst og depresjoner», og «se bedre ut naken» mot henne. Torve reagerte spontant på koblingen sportskjeden legger opp til, og blåste ut på Facebook. Innlegget har høstet hundrevis av likes, delinger og kommentarer.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så reklamen, sier Torve til Tidens Krav. Jeg bladde opp og tenkte «er det mulig?»

Torve reagerer særlig sterkt på et par av overskriftene i avisen.

– «Få sexy rumpe og forebygg angst og depresjoner». Hva slags budskap formidler sportskjeden med denne overskriften? Må man ha sexy rumpe for å unngå angst og depresjoner? spør Torve.

- Kunnskapsløst

Hun mener koblingen mellom en perfekt kropp og vår psykiske helse både er smakløs og spekulativ.

– Jeg blir provosert av et slikt budskap.

Torve blir provosert på vegne av alle som sliter med angst og depresjoner av ulike årsaker, og mener at helseproblemene deres blir bagatellisert gjennom et slikt budskap.

– Mener Sport1 at disse ville vært friske dersom de hadde sexy rumpe? spør hun.

– Dette er kunnskapsløse og useriøse påstander, og det vil være oppsiktsvekkende om Sport1 faktisk mener at dette har sammenheng, sier Torve.

– Skam dere, tordner Tove Lise Torve, som håper Sport1 vil beklage ordbruken i kampanjen.

Opp av sofaen

Administrerende direktør i Sport1-kjeden, Johnny Austad, sier til Tidens Krav at de for tiden har en kampanje gående, der målet er å få det norske folk opp av sofaen, og få dem til å bevege seg mer.

– En hyggelig bieffekt av å bevege seg mer, er jo å se bedre ut på stranda, sier Austad, som legger til at dette er en marginal del av kampanjen. Størst fokus er på helsegevinsten av det å bevege seg.

Austad legger til at kampanjen er ment å være ærlig, og at overskriftene Torve reagerer på, er skrevet med et glimt i øyet.

Direktøren sier at kan likevel kan forstå hvis noen synes koblingen mellom kropp og psykisk helse kan være tvilsom.

– Hvis jeg skal komme med noen beklagelser, så må det være at vi beklager hvis noen oppfatter dette som provoserende, sier han til Tidens Krav.

Artikkeltags