Gå til sidens hovedinnhold

Påvirker ikke Krifast

Artikkelen er over 14 år gammel

Kostnadene til opprydding, utbedring og sikring av Hanekleivtunnelen, vil sannsynligvis ikke gå ut over mulighetene til en oppgradering av Freifjordtunnelen.

Det sier distriktsveisjef Jan Arild Johansen.

– Vanlig vedlikehold av tunneler er en post i vårt budsjett. Ekstraordinære kostnader til en oppgradering slik det skal gjøres både i Freifjordtunnelen og Ålesundstunnelene, er en annen post. Ut fra det jeg vet nå, vil derfor det som skjedde i Hanekleivtunnelen, ikke ha betydning for finansieringen av de planlagte tiltakene i Freifjordtunnelen, sier Johansen.

Han tar imidlertid det forbehold at politikerne kan komme fram til noe annet.

– Hvordan er tunnelsikkerheten her i vårt distrikt?

– Vi har andre og mer robuste bergarter som gneis og granitt. Sandstein slik det var i Hanekleivtunnelen, har vi ikke i det hele tatt. Vi har derfor ikke slike utfordringer knyttet til våre tunneler, sier Johansen.

Statens vegvesen innrømmer at Hanekleivtunnelen var dårlig sikret. De lover nå full gjennomgang av andre tunneler som kan være utsatte.

– Når noe raser, er det fordi det er for dårlig sikret. Derfor tar vi selvkritikk. På den andre siden fulgte vi alle de rådene som geologer ga oss da tunnelen ble bygd, sier distriktssjef Roar Gärtner Statens vegvesen til Avisenes Nyhetsbyrå.

Også Vegvesenet mener det er på tide med en omfattende gjennomgang.

– Vi vil gå gjennom alle de aktuelle tunnelene, det vil si tunneler med vanskelige bergarter og farlige partier. Etter en ulykke av dette omfanget er et slikt steg helt naturlig, sier Gärtner.

I løpet av onsdagen skal eksperter på nytt ta seg inn i Hanekleivtunnelens sørgående bane der raset gikk mandag kveld. Forhåpentligvis kan man begynne å fjerne massene for å forsikre seg om at ingen ble tatt av raset. (ANB)