Kiwi starter ny priskrig – kutter prisen på 178 billigvarer

NYE KUTT: Prisene blir kuttet med opp til 50 prosent på en rekke First Price-produkter. Her Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

NYE KUTT: Prisene blir kuttet med opp til 50 prosent på en rekke First Price-produkter. Her Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto:

Prisene blir opp til halvert på First Price-produkter. – Ikke overraskende, er meldingen fra konkurrenten Extra, som følger etter.

DEL

(Nettavisen): Kiwi ypper til ny priskrig i dagligvaremarkedet og kutter prisene på hele 178 produkter i Norgesgruppens lavprismerkevare First Price. Det vil si varer som allerede er lavt priset.

– Dette er nye lave priser, det er ikke tilbud. Vi gjør de billigste varene enda billigere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Se full oversikt over varene som priskuttes helt nederst i saken.

Billigere

Det store kuttet er ikke et tilbud, men varige reduksjoner i pris på disse varene, som inkluderer alt fra bacon og pizza til appelsinjuice, potetgull og deodorant. Den hele oversikten ser du lenger ned i saken. Noen av priskuttene er på opp til 50 prosent, selv om andre igjen er langt mer beskjedne. Det store omfanget er imidlertid nok til å gjøre det til et av de mest omfattende kjeden har gjort.

Kiwi har de senere årene kuttet prisene på pizza- og taco-produkter, nøkkelhullsprodukter, sukkerfri brus og mineralvann og hygieneprodukter i tilsvarende store kutt.

I de aller fleste tidligere tilfeller har også konkurrentene Rema 1000 og Extra fulgt etter. Disse selger riktignok ikke First Price-produkter, men har en del tilsvarende billigprisprodukter, som Coop-kjedens Xtra-serie.

Extra sier at de følger opp Kiwis priskutt. Supermarkedkjeden Meny har dessuten lenge hatt samme pris på First Price-varer som Kiwi, og også de sier at de nå kutter priser. (Se intervjuer lenger ned i saken)

Kan bli endret

– Kiwi skal ha så faste priser som mulig. First Price er et merke kundene setter høyt og vi liker å kutte prisene på varer folk vil ha, sier Arvin til Nettavisen.

– Dette er altså nye, faste priser. Du kan love at disse varene ikke går opp i pris igjen om et halvt år?

– Dette er nye, lave Kiwi-priser som skal vare, men det kan komme for eksempel valuta- eller råvareendringer. Dette er likevel nye faste priser.

– Så de kan bli endret igjen?

– Er det store endringer i eksempelvis råvarepriser eller valuta, så kan det påvirke prisene, men det gjelder alle varer, ikke bare disse. Varene ville i så fall blitt enda dyrere hvis vi ikke hadde gjort dette kuttet, sier Arvin.

– Dere endrer prisene hele tiden. Hva gjør dette annerledes?

– Det er vi tar et så stort jafs, slik vi har gjort på nøkkelhullsvarer, taco og pizza og slike ting. Nå gjør vi de billigste varene enda billigere. Vi tror det kommer veldig mange til gode, som studenter og andre som vil ha maten billig, sier Arvin.

Coop følger etter

Den siste tiden har det vært mange priskutt på populære frokost- og matpakkevarer som Kokt Skinke og Rugsprø knekkebrød i anledning skolestart.

Arvin sier at det alltid er tøff konkurranse i dagligvaremarkedet på denne tiden av året.

– Tiden rundt skolestart er en viktig periode for kjedene. Da kommer man tilbake til hverdagen igjen og får nye rutiner. Da er det viktig for oss å både beholde våre faste kunder og å tiltrekke oss nye, sier hun.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, kjeden som eier Kiwis lavpriskonkurrent Extra, sier han ikke overrasket over priskuttet.

– Jeg er ikke overrasket over at de gjør noen priskutt og at de kommer på billige produkter etter at Extra har tatt så store markedsandeler i det segmentet. Kiwi var tvunget til å ta grep, sier Kristiansen.

Han sier at enkelte Xtra-varer, som er Coops svar på First Price, har hatt 40 prosent vekst hos Extra.

– Vi har kjørt kampanjer på Xtra-serien vår de senere månedene og har vokst kraftig der, på bekostning i Kiwi, så de måtte gjøre noe. Extra er den kjeden som vokser mest i Norge, sier han til Nettavisen.

Han understreker at Extra vil følge opp med tilsvarende priskutt på de varene som er sammenliknbare.

– Vi følger selvfølgelig etter på pris, der produktene er tilsvarende. Vi skal være konkurransedyktig på pris også på de billigste produktene, sier han.

Han sier at tidligere har kjedene fått kritikk for å «gjemme» lavprisproduktene.

– Men vi har tatt kritikken og kundene på alvor og løftet fram våre produkter og synliggjort dem i butikkene. Det har gitt en Extra en rekordvekst som Kiwi ikke kunne se på lenger, sier han.

Meny er med

Det er heller ikke bare Extra som er med på priskutt-festen. Også Meny, som i likhet med Kiwi er en del av Norgesgruppen, sier de nå vil kutte prisene på First Price-varer, slik at de tilsvarer Kiwis pris.

– Vi hadde like lave priser på First Price-produkter som Kiwi før de nå kuttet. Vi skal være konkurransedyktige og følger: med effekt fra i morgen har vi like lave priser på First Price som Kiwi, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, til Nettavisen.

Her er alle varene som kuttes i pris:

Artikkeltags