Sterk orientering mot Trondheim på Nordmøre

82 prosent av befolkningen i Kristiansund, Smøla, Aure og Surnadal er mer opptatt av samferdselløsninger nordover mot Trondheim enn sørover mot Ålesund.

82 prosent av befolkningen i Kristiansund, Smøla, Aure og Surnadal er mer opptatt av samferdselløsninger nordover mot Trondheim enn sørover mot Ålesund. Foto:

82 prosent av befolkningen i kommunene Kristiansund, Aure, Smøla og Surnadal er mest opptatt av gode samferdselsløsninger nordover mot Trondheim, ikke mot Ålesund.

DEL

Det viser en meningsmåling som Sentio har utført for ksu.no i de fire kommunene. Tidens Krav og ksu.no har inngått et journalistisk samarbeid om å presentere funnene i undersøkelsen, som ble gjennomført over telefon i perioden 6.–9. mars.

500 innbyggere i de fire kommunene – som har over 60 prosent av befolkningen på Nordmøre – er stilt spørsmålet: «I hvilken retning er du mest opptatt av gode samferdselsløsninger? Er det mot Trondheim eller mot Ålesund?». Tallene er egnet til å skuffe de politiske miljøene som har prioritert og solgt inn fergefri kryssing av Romsdalsfjorden som en viktig sak for befolkningen i hele fylket. Ifølge meningsmålingen er bare 11 prosent av de spurte mest opptatt av gode samferdselsløsninger sørover, mens åtte prosent har svart vet ikke.

Godt kjent

Kristin Sørheim (Sp) er leder av fylkets samferdselsutvalg. Hun analyserer resultatene slik:

– Når det gjelder samferdsel er det veldig godt kjent at for Surnadal er det opprusting av FV 65 som er viktigst, tilgang til Trondheim og til Berkåk/E6, deretter Todalsfjordprosjektet, mens E 39 sørover og ferjefri E 39 ikke er så viktig. For Aure er det ferjeforbindelse til Hitra og fylkesvegen nordover og ferje, ev. ferjefri forbindelse til Kristiansund som er viktig. Halsafjordsambandet og Betna- Stormyra betyr mer for Nordmøre enn ferjefritt sørover, men opprusta og bra E 39 mellom Molde og Kristiansund har betydning. Ferjefritt over Romsdalsfjorden ville hatt større betydning for Nordmøre om Romsdalsaksen/Sekkfast-alternativet var valgt, mener Sørheim.

At 89 prosent av surnadalingene er mest opptatt av kommunikasjonene nordover, er ingen stor overraskelse. De fleste av surnadalingene har for lengst fått Trondheim som «sin» by, etter at både Halsafjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet aldri har nådd opp i politiske prioriteringer. Etter at Rindal gikk til Trøndelag, og Halsa snart går inn i Heim kommune, ligger kommunen kommunikasjonsmessig an til å få Trøndelag på tre kanter, og to ferger til Møre og Romsdal på den fjerde i overskuelig framtid.

– Naturen er slik. I Trondheim har vi også en stor by med alle de tjenester vi kan få og et av Norges beste sykehus, påpeker Surnadal-ordfører Lilly Gunn Nyheim (Ap).

– Jeg tror nok det kommer som en overraskelse på resten av fylket at så mange på Nordmøre ser nordover, for eksempel mot St. Olav. Surnadalingene er jo beskyldt for å være illojale mot helsetilbudet i fylket, men det er bare å se på kartet, så forstår man hvorfor de fleste på Nordmøre ser den veien, forklarer Kristiansund-ordfører Kjell Neergaard.

Ikke mindre tydelig

Ifølge undersøkelsen er imidlertid orienteringen nordover ikke særlig mindre tydelig i de tre andre kommunene. I Aure er forholdet mellom orientering nordover og sørover 86-7, i Smøla 75–15 og i Kristiansund 79–12.

– Det kan godt være at dette er en overraskelse for folk sør i fylket, men det er jo ikke det for oss som bor her, kommenterer Aure-ordfører Ingunn Golmen (Sp).

– For oss er det helt naturlig å tenke slik, men vi ser også sørover, sier Smøla-ordfører Roger Osen (Ap).

– Smøla, Aure og Kristiansund hadde nylig et eiermøte i det felles Nordre Nordmøre bru og tunnelselskap om Talgsjøsambandet. Det er enighet om at vi skal utfordre våre kommuner til å rigge et prosjekt. Et konkret prosjekt med målsetting om å ha gryteklart fergeavløsningsprosjekt over Talgsjøen der også forbindelsen over Edøyfjorden vurderes bakt inn i en totalpakke. En forbindelse over Talgsjøen kan bringe 16.000–17.000 flere innbyggere til Kristiansund og Kvernberget og bidra til å bygge en helt ny bo- og arbeidsmarkedsregion, påpeker Osen.

Golmen tror en slik forbindelse kan styrke utviklingen i regionen.

– Jeg som drar mye til Kristiansund på møter, ser av trafikken begge veier at det er et veldig tett og integrert arbeidsmarked mellom Kristiansund og Aure/Smøla, sier Golmen.

Stort flertall

Meningsmålingen viser ellers stort flertall i retning Trondheim for velgere fra alle partier. Høyest måles Nordmørslistas velgere med 100 prosent, lavest er Venstre-velgerne med 58 prosent.

Nord-orienteringen er sterkest i aldersgruppen 45–59 år med forholdet 88–6. Det er også noe flere kvinner enn menn som samferdselsmessig er mest opptatt av å komme seg til Trondheim.

Artikkeltags