Mener Frps bomrivinger går ut over andre veiprosjekter

Presseoppmøtet var stort da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) rev bommen på E39 i Gjemnes. Iver Nordseth (V) mener rivingen ble finansiert med penger som skulle gått til riksvei 70.

Presseoppmøtet var stort da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) rev bommen på E39 i Gjemnes. Iver Nordseth (V) mener rivingen ble finansiert med penger som skulle gått til riksvei 70.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

På Nordmøre forsvant 165 millioner fra annet veiprosjekt da bomstasjonen ble revet.

DEL

Et referat fra et møte med Statens vegvesen viser at Astad-bommen ble nedbetalt med penger som skulle ha gått til riksvei 70.

Det mener Iver Nordseth (V) i fylkets samferdselsutvalg.

– I handlingsprogrammet for 2014–2017 er det nå forsvunnet 165 veimillioner fra Nordmøre: 110 millioner fra riksvei 70 Tingvoll–Meisingset og 55 millioner fra E39 Betna–Stormyra. Beløpet er til forveksling likt de 164 millionene som Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han punget ut for å rive bommen på E39 i Gjemnes, påpeker Nordseth.

At statsråden gir med den ene hånden og tar med den andre, mener han er dokumentert i et referat fra styringsgruppa for riksvei 70. Der forklarer Statens vegvesen hvorfor 30 millioner til «den glemte vei» i 2016 og ytterligere 130 millioner i 2017, nå er redusert til bare 20 millioner kroner i 2017.

«Når det er blitt slik, skyldes det at det ligger mindre ressurser til veibygging i statsbudsjettet for 2014 enn det som var oppført i NTP for 2014. I tillegg må overskridelser på igangsatte prosjekter finansieres og tapte bompengeinntekter ved avvikling av bompengestasjoner må også finansieres før nye veiprosjekter igangsettes», heter det i referatet.

Rev bommen

Frp ble møtt med skuffelse blant egne bilvelgere da partiet ga opp sitt kategoriske bomvei-nei for å komme i regjering. 28. januar kom derfor partiets samferdelselsminister Ketil Solvik-Olsen til Astad i Gjemnes i et forsøk på å rette opp inntrykket. Regjeringen ville punge ut 164 millioner kroner for å slette bompengegjelda og bli kvitt den knapt ett år gamle bommen på E39 i Gjemnes.

– Da bevilgningen var oppe i Stortinget, ble det forsikret at den ikke ville få betydning for rammene i 2014. Referatet viser svart på hvitt at det ikke er tilfelle, mener Nordseth.

– Jeg har vært med så lenge at jeg må si at dette er det vanlige, sier en oppgitt, men også kamplysten Nordseth.

Han viser til at det er et enstemmig fylkesting som har prioritert en forsert utbedring av den dårlige veien, og at også Statens vegvesen region Midt har vært innstilt på å få tatt grep denne veiplanperioden. De 20 millionene som nå er igjen, er for lite til å starte.

– Situasjonen er helt uakseptabel. Denne veistrekningen må ferdigstilles i denne fireårsperioden, krever Nordseth–og får støtte av partifelle og stortingsrepresentant Pål Farstad.

– Det viktige nå er å få riksvei 70 tilbake på skinner. Mitt mål vil være å få inn en eller annen forpliktelse i revidert nasjonalbudsjett, sier Farstad, som har hatt det han kaller «litt mer enn vage anelser» om konsekvensene av bomrivingen

– Dette er ikke akseptabelt, sier Farstad.

Avviser

Statssekretær Jon Georg Dale i Samferdselsdepartementet avviser at det er kobling mellom sletting av bompengegjeld og kutt på riksvei 70.

– Som også Iver Nordseth vet, er dette penger som ble bevilget og oppbrukt i 2013, sier han.

– Hvorfor bruker da Vegvesenet bortfall av bompengeinntekter som forklaring?

– Det er ingen slik link. Statens vegvesen har fått redusert sine rammer noe av Stortinget, og har lagt opp sitt handlingsprogram etter det. Vårt mål er å øke rammene i årene som kommer, noe som også kan komme riksvei 70 til gode.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken