Ni av ti nordmenn leser nettnytt

Stadig flere godt voksne bruker internett. Det styrker nettavisenes lesertall.

Stadig flere godt voksne bruker internett. Det styrker nettavisenes lesertall. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Andelen nordmenn som leser aviser og magasiner på nett har økt med 14 prosentpoeng på seks år, ifølge ferske SSB-tall. Samtidig blir vi stadig mer utålmodige og kresne innholdskonsumenter.

DEL

Hele 89 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker internett til å lese nyheter og artikler. Det viser en undersøkelse Statistisk sentralbyrå har gjennomført om teknologibruk i husholdningene.

– Det kommer hele tiden nye nettbrukere, særlig blant de veldig unge og ikke minst blant de godt voksne. Samtidig har vi en grunnstamme med nettbrukere som må kunne kalles svært erfarne. Disse har over tid utviklet egne evner til å filtrere vekk unyttig informasjon – et slags selvforsvarssystem, sier markedsanalytiker og rådgiver Anders Lindgren i Plot i en pressemelding.

Selvforsvar? Mot hva? Jo, mot nettopp det som gjør at vi kobler oss på internett i første omgang, nemlig informasjon. Problemet er at det er så altfor mye av det. Hver eneste dag utsettes vi i snitt for 362 reklamemeldinger, ifølge analyseselskapet Media Dynamics. I tillegg kommer informasjonen vi finner i nyhetssaker, artikler, blogginnlegg, e-poster og sosiale media-meldinger, og mange andre steder.

Vi blir mer kresne

Svært lite av dette blir faktisk lest eller hørt, ifølge Lindgren. Derfor har han nå satt sammen en liste med ni trender han mener vil styre både våre lese- og skrivevaner i møte med det konstante informasjonsbombardementet. (Se nederst i saken)

– Lesevanene våre har endret seg radikalt. Fremfor alt er vi blitt mye mer selektive i hva vi ønsker å bruke tid og oppmerksomhet på, og vi skjermer oss i økende grad mot alt vi oppfatter som svadainnhold og reklamemas. Endringene i folks lesevaner vil kreve at informasjonen formidles på nye og bedre måter, sier Lindgren.

Han gir følgende råd til de som kjemper om oppmerksomheten vår:

– Vær relevant! Det betyr: Slutt å gjette – skaff deg fakta om hva folk ønsker og gi dem det de vil ha. Jo mer relevant du gjør budskapet ditt, desto større er sjansen for at du får en positiv respons fra mottakeren, sier Lindgren.

Ni trender som endrer våre lesevaner:

1. VI ER BLITT DIGITALE DYR

Smartdingsene er med oss overalt. Vi er alltid tilkoblet og kommuniserer og handler som aldri før via internett.

2. VI BRUKER STØYFILTER

I en støyende mediehverdag har vi lært å ignorere alt av svada og kjapt identifisere det som er personlig relevant.

3. VI SØKER TING SOM STIMULERER HELE OSS

Vi higer etter opplevelser som stimulerer hele oss. Derfor liker og husker vi best innhold som appellerer til både hodet og hjertet og som stimulerer flere sanser.

4. ALT SKAL SKJE FORT

Tiden er knapp og går fortere for oss alle. Derfor ønsker vi full uttelling på vår tidsbruk.

5. VI SKUMLESER

Stort sett så haster vi forbi alt av tekster. Derfor foretrekker vi innhold som både er lett å skumlese og som gir rom for å gå i dybden.

6. VI VIL HA DET ENKELT

I strømmen av nye og stadig smartere løsninger, har vi begynt å sky alt som virker tungvint.

7. VI ØNSKER VEILEDNING

Verden er kompleks og i rask endring. Derfor elsker vi også å bli stimulert til å lære nye og nyttige ting.

8. VI VIL BLI SETT OG HØRT

Vi vil ha respekt for våre behov og anerkjennelse for våre ferdigheter og deler gjerne våre meninger og erfaringer i sosiale nettverk.

9. VI STOLER PÅ VAREPRAT

Vi stoler mer på anbefalinger fra venner og bekjente, enn informasjonen fra leverandører.

Artikkeltags