Fem kilo frossenpizza per nordmann

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner, en vekst på fire prosent fra året før.

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner, en vekst på fire prosent fra året før. Foto:

Av

Siden Grandiosa & Co. dukket opp rundt 1980, har frossenpizzaen blitt en fast del av norsk kosthold. I fjor satte vi rekord med fem kilo frossenpizza hver.

DEL

I 2018 ble det solgt frossenpizza for over 2,3 milliarder kroner, skriver godt.no. Det er en vekst på fire prosent fra året før, ifølge tall fra markedsanalysebyrået Nielsen. De siste ti årene har verdien av frossenpizza steget uavbrutt og økt med 56 prosent.

– Det selges om lag 50 millioner pizzaer i løpet av året, og det tilsvarer nesten ni og en halv pizza per innbygger, forteller brand manager Even Brandeggen i Dr. Oetker. Med et totalt salg på 26.100 tonn pizza, blir det snaut fem kilo på hver av oss.

– Dette står jo litt i kontrast til fokuset på sunnhet, og trender som vegetar og vegan for tiden, sier Brandeggen. Hans firma står for rundt 25 prosent av salget, mens Orkla – som blant annet produserer Grandiosa – har en markedsandel på 68 prosent.

– 2018 ble det nest beste året for Grandiosa noensinne. Noe vi er veldig godt fornøyd med, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stollen i Orkla.

Artikkeltags