Massen ble for tung

Den massive påfyllingen over tunnelåpningen førte til riss i elementene som var større enn det som er godkjent.

Den massive påfyllingen over tunnelåpningen førte til riss i elementene som var større enn det som er godkjent.

Artikkelen er over 12 år gammel

SUNNDAL: For en uke siden var betongelementene i Skrøotunnelen godkjente med de små rissene de fant. På en uke ble rissene større enn toleransekravet.

DEL

Det har versert en del rykter det siste døgnet etter at det ble kjent at åpningen av Skrøotunnelen mellom Sunndal og Nesset måtte utsettes. Ryktene om at disse rissene har vært kjent i flere måneder, er sterkt overdrevet, i følge distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens Vegvesen.

– Vi gjorde en befaring for en uke siden, og da registrerte vi disse rissene. At det er riss i en betongkonstruksjon, er slettes ikke uvanlig, og det vi da observerte, var innenfor de godkjente maksimumsmål. I løpet av uken har det blitt gjort mye arbeid med påfylling av masser oppå tunnelinnslaget i Jordalsgrend, og dette har gjort at rissene har blitt større enn det som er godkjent, forteller Johansen.

Kvalitetsproblemer?

Han vil ikke spekulere i hva som kan være årsaken, men utelukker ikke at det kan være i en svakhet i konstruksjonskvaliteten. Hva som blir den videre skjebnen for de elementene som er portalene i begge retninger, vil han heller ikke gjøre seg opp noen mening om. Disse fundamentene kommer fra Danmark, og har tidligere ikke blitt brukt i tunneler i Møre og Romsdal.

– Nå skal alt som kan dokumenteres av beregninger i forkant og lignende bli sendt til folk som har kompetanse på området. Det er ingen ting som tyder på at dette vil bli forsinket på grunn av ferieavvikling, men vi vil nok ikke komme med noen nye oppdateringer når det gjelder skrøotunnelåpningen før etter sommerferien.

Artikkeltags