Opplaget øker og Tidens Krav har et stabilt antall abonnenter

Økning: Tidens Krav har økt opplaget med 4,5 prosent. Tallene er ikke helt sammenlignbare med fjoråret, men ansvarlig redaktør og daglig leder, Ole Knut Alnæs, liker utviklingen.

Økning: Tidens Krav har økt opplaget med 4,5 prosent. Tallene er ikke helt sammenlignbare med fjoråret, men ansvarlig redaktør og daglig leder, Ole Knut Alnæs, liker utviklingen. Foto:

Av

Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening. Tallene viser også at færre leser papiravisen, mens mobile lesere øker.

DEL

– Vi har de siste årene hatt et stabilt antall abonnenter, med svak vekst i noen perioder. Siste halvår er bedre enn i 2017, og det slår positivt ut på opplagstallet. Vi bruker mye tid på å levere innhold som blir lest av våre abonnenter. De faktiske lesertallene på nett og mobil bekrefter at vi treffer i mange av våre målgrupper, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i Tidens Krav, Ole Knut Alnæs.

Det offisielle opplagstallet på 12.035 er en økning på 513 fra 2017, eller 4,5 prosent, selv om tallene ikke er helt sammenlignbare. Veksten er påvirket av nye beregningsmetoder. Den nye metoden tar i større grad hensyn til abonnement som er solgt inn på kampanjer til rabattert pris.

Flere på mobil, færre på papir

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) legger også fram lesertall for alle landets aviser. På grunn av en omlegging av statistikksystemet er ikke lesertall fra nettbrett med. Det gjør at de aller fleste avisene faller i lesertall totalt sett. Ser vi separat på papirlesningen for Tidens Krav så faller den, fra 24.500 høsten 2017 til 21.100 i år, mens mobil øker fra 10.900 til 14.300.

– Vi jobber hardt hver eneste dag for å tilby våre lesere godt innhold. Vi ser tydelig at våre abonnenter bruker tid på god lokal journalistikk. Sammen med livestream og bildeserier så er det relevant journalistikk om det som rører seg i lokalsamfunnet som tiltrekker seg nye abonnenter fra hele Nordmøre, fortsetter Alnæs.

Klikk på pilen og finn Tidens Krav blant avisene.

Fortsatt tilbakegang for de fleste papiraviser

Papiravisene har til sammen en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra MBL Samtidig topper Klassekampen listen over papiraviser som får flest nye lesere.

Ti papiraviser har fått flere lesere, mens 78 aviser har fått færre. Klassekampen lørdag har økt med 28 prosent, mens Klassekampen ellers i uken har en økning på 22,4 prosent. Deretter følger Morgenbladet og Dagsavisen, som også har en pen økning.

Lokale og regionale aviser har en tilbakegang på 8,8 prosent.

Størst på papir

Selv om det går nedover, er Aftenposten ifølge de ferske tallene fortsatt den største papiravisen med 381.000 lesere, etterfulgt av VG og Dagens Næringsliv.

Det er vekst for den digitale utgaven av VG. VG Pluss har nå et opplag 152.034. Samtidig falt papiravisen på lørdag med 80.000 lesere første halvår i år.

Ny måling

Innsamling- og beregningsmetodene for digitale lesertall er endret og det er ikke mulig å sammenligne med tidligere rapporteringer.

Den nye målingen viser at VG er størst på mobil med nesten 1,3 millioner daglige lesere, etterfulgt av Dagbladet og TV 2. Disse avisene topper også listen for lesing på datamaskin.

Det gis ut til sammen 228 aviser i Norge. Det samlede opplaget er på 2,2 millioner. Det rene digitalopplaget er på 703.796​ og det rene papiropplaget er på 275.052​, resten av opplaget er kombinasjonsabonnement, eller komplett som produktet heter hos de fleste.

Artikkeltags