Januar: 70 prosent økning for Sundbåten

Sundbåtkaptein Rangvald Todal og hans kolleger fraktet 114.876 passasjerer med sundbåten i 2019. Etter at ordningen med gratis sundbåt ble innført i fjor, har passasjertallene doblet seg.

Sundbåtkaptein Rangvald Todal og hans kolleger fraktet 114.876 passasjerer med sundbåten i 2019. Etter at ordningen med gratis sundbåt ble innført i fjor, har passasjertallene doblet seg. Foto:

Ikke siden 1990 har flere tatt sundbåten.

DEL

Ordningen med gratis sundbåt har ført til at passasjertallene nærmest har eksplodert. Vi må tilbake til 1990 for å finne liknende tall.

114.876 passasjerer benyttet seg av sundbåten i 2019. Så langt i år (januar 2020) har økningen vært på 70 prosent i forhold til januar i 2019. Dette viser tall fra Sundbåtvesenet.

Tredoblet morgentrafikk

– Antall reisende over sundet har så langt doblet seg, selv i mørke høstmåneder, sier daglig leder Susanne Kirk Lossius i en pressemelding.

– En brukerundersøkelse viser cirka 40 prosent av våre nye brukere har satt fra seg bilen, og morgentallene (07.00-09.00) er isolert sett tredoblet. Det betyr at vi fanger opp mange jobbpendlere som også skal hjem på ettermiddagen. De som må ferdes bilveien vil få det bedre besto mer man satser på den køfrie veien over havna, fortsetter Lossius.

Mer enn sundbåten

Hun mener at en gratis sundbåt handler om mye mer enn bare å styrke sundbåten.

Bare i januar har sundbåten fraktet 70 prosent flere passasjerer i forhold til januar i fjor.

Bare i januar har sundbåten fraktet 70 prosent flere passasjerer i forhold til januar i fjor. Foto:

– Det handler om miljø, byutvikling og folkehelse. Det er inkluderende og treffer et publikum i alle aldre og mange lag av befolkningen. Det er fantastisk for den nye generasjonen. Barn og ungdom kommer om bord og skoler og barnehager bruker byen aktivt gjennom sundbåten.

Lossius mener dette vil føre til at sentrum blir brukt mer.

– Vi har skatepark og det nye anlegget i Vågen. Vi har Kulturfabrikken. Snart kommer Campus og Operahus med kulturskole og bibliotek. Og så har vi restauranter og kino, blant annet. Byen er ikke stengt på kveldstid. Den har bare et annet liv, sier Lossius.

– Det er mye som står på vår ønskeliste. Nye anløp, utvidet rutetilbud og smartere båt. Hvis man bestemmer seg for å bruke båten som et rimelig verktøy i byutviklingen, folkehelse og miljø vil dette legge grunnlaget for framtiden med flere båter, nye anløp og døgn-sundbåt, avslutter den daglige lederen.

Susanne Kirk Lossius er daglig leder i Sundbåtvesenet KF.

Susanne Kirk Lossius er daglig leder i Sundbåtvesenet KF. Foto:

Artikkeltags