Dahl inkasso fusjonert: - Vi har et klart mål om å vokse

Daglig leder Oddbjørn Botnan (fra venstre), markedsansvarlig Siri Hundset og saksbehandler Kristine Eikrem i Orkla Credit sitt kontor på Løkkemyra.

Daglig leder Oddbjørn Botnan (fra venstre), markedsansvarlig Siri Hundset og saksbehandler Kristine Eikrem i Orkla Credit sitt kontor på Løkkemyra.

Omprofileringen er godt i gang og de har allerede blitt tatt godt imot i Kristiansund.

DEL

– Vi har meldt oss inn i næringsforeningen og er inne i en innkjøringsprosess nå. Vi er to på kontoret i Kristiansund, men vi har et klart mål om å vokse, sier daglig leder i Orkla Credit, Oddbjørn Botnan.

Kristiansundsfirmaet Dahl inkasso, stiftet i 1986, er nå innfusjonert med Orkla Credit AS.

– Vi opplever en skikkelig boost her i Kristiansund. Kundene er positive og vi møter mange trivelige mennesker. Det menneskelige aspektet er svært viktig for oss. Orkla Credit har til sammen ni ansatte og har kontor i Orkanger, Trondheim, Oppdal og nå Kristiansund.

De samarbeider også med over 60 forskjellige regnskapskontor, både i og utenfor kjede.

– Utestående fordringer er ferskvare og viktig kapital for bedriftene. Etikk og god inkassoskikk står høyt og vi ønsker å være nær kunden. Vi har i overkant av 2.500 bedriftskunder i hele landet og i alle bransjer, sier Botnan.

Satser i midt

Som et ledd i Orkla Credit sin strategi om å være lokalt til stede, og å styrke satsingen i Midt-Norge, kjøpte selskapet Dahl Inkasso AS i mai og fusjonerte det inn i Orkla Credit.

– Vi ser fram til å bli enda bedre kjent med kristiansundsregionen, og gleder oss til fortsettelsen. For Dahl Inkasso sine kunder vil ikke dette medføre store endringer, det meste vil bli som før og det viktigste; menneskene ved kristiansundskontoret nås som før. Når du ringer oss, slipper du å taste mer for å få svar. Vi følger selvsagt med i den digitale utviklingen. Ungdom vil ha sømløse løsninger og der må vi være på ballen hele tiden, dette gjelder både overfor kunder og de som skylder penger. Men hos oss vil du aldri møte en chatterobot. Vi kommer ikke bort fra at mennesker trenger å snakke med mennesker. Dessuten får kunden forholde seg til én og samme person hos oss, sier den daglige lederen.

– Vi er en mellomstor aktør og har muligheten til den nære oppfølgingen av kunder og skyldnerne, sier markedsansvarlig Siri Hundset.

– Totalt i Norge har man nå passert 100 milliarder i innfordring. Styringsrenta gikk opp torsdag. Det at det er mye gjeld blant folk og bedrifter, kan og vil kunne påvirke deres evne til å betale andre type krav som for eksempel fra tannlegen, rørleggeren, elektrikeren osv.

Tall fra Finanstilsynet viser en eksplosjon i inkassosaker fra forbrukslån. Veksten i forbrukslån har riktignok avtatt noe den siste tiden, men det er flere alarmerende tall.

Milliarder i gjeld

Ved utgangen av 2018 hadde nordmenn 21 milliarder kroner i forbrukslån som hadde gått til inkasso. Dette var en økning på 18 prosent fra året før. Til sammen er det snakk om 470.000 lån.

– Gjeldsveksten hos ungdom er bekymringsverdig. Får man betalingsanmerkninger kan man risikere å slite med å få huslån, for eksempel. Husk at om du handler på kreditt, så skal alt betales. For første gang har vi passert 100 milliarder til innfordringer totalt i Norge., sier han.

Tiltak som gjeldsregisteret vil bidra til å dempe dette, mener markedsansvarlig Hundset.

– Gjeldsregisteret er et kjempepositivt tiltak. Det kan ta litt tid før ting stabiliserer seg, men økonomer sier dette vil legge en demper på veksten i ubetalt gjeld. Dessuten er inkassoloven under revidering. Det blir interessant, sier hun.

Daglig leder Oddbjørn Botnan har en kjepphest han vil formidle. Barn må lære mer om personlig økonomi.

– Temaet personlig økonomi må inn i skolen. Vi har vært i klasserommet før, og vi vet at om vi skal unngå at ungdom havner på det økonomiske skråplanet, har vi en moralsk plikt til å lære bort og informere, sier han.

Artikkeltags