Øker opplagstallene for første gang på ti år

Tar kaka: TKs sjefredaktør Ole Knut Alnæs har blitt sendt en kake som gratulasjon på opplagsveksten, fra avisas eiere Amedia.

Tar kaka: TKs sjefredaktør Ole Knut Alnæs har blitt sendt en kake som gratulasjon på opplagsveksten, fra avisas eiere Amedia.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) gir hvert år ut opplagstallene for landets aviser. Opplagstallene er en beregning som gjøres likt for alle aviser, hvor man kommer fram til et opplagstall basert på antall lesere og inntekter avisene tjener på betalende lesere.

Flere aviser har i år økende opplagstall, også Tidens Krav. Det er første gang avisa ser en positiv utvikling av opplagstallene på ti år.

- Det er kjempebra. Vi jobber intenst for å lage innhold som engasjerer abonnentene og leserne våre. Vi ser at tunge saker som regionsaken og næringsliv leses godt, med god spredning på alder og geografi, sier TKs sjefredaktør, Ole Knut Alnæs.

Tallene fra MBL viser at Tidens Krav i 2016 hadde et opplag på 11.586. Dette er 32 mer enn i 2015. På papir har avisa dog tapt 727 i opplag. Alnæs påpeker at momsfritaket på digitale abonnenter har hatt en positiv effekt.

Flere abonnenter

Samlet sett hadde Tidens Krav 500 flere abonnenter 1. januar 2016 enn samme tidspunkt i 2015. Dette inkluderer da abonnenter som kun betaler for tilgang til TK+.

- Vi skal fortsatt lage åpne saker om hendelser og andre fellesnyheter. Vi lar oss fascinere av og tar seriøst den tydelige delingen i behov og ønsker fra leserne våre. Fra de som bare ønsker å lese oss digitalt, andre som bare vil lese oss på papir og de som vil ha begge, sier Alnæs.

Ellers må Tidens Krav sin søsteravis Aura Avis sees på som opplagsvinnerene i Møre og Romsdal. Aura økte sitt opplag fra 2.618 i 2015 til 2.684 i 2016.

Til sammen er det 20 aviser fra Møre og Romsdal med på opplagsstatistikken. Seks av disse avisene hadde en økning i opplag. Nordvestnytt hadde også en økning, fra 1.524 til 1.556. Andre med oppgang var Bygdebladet, Møre-nytt, og Storfjordnytt.

For de to andre regionavisene sin del hadde Sunnmørsposten en opplagsnedgang på 638, mens Romsdals Budstikke hadde en nedgang på 107.

Ellers på Nordmøre hadde Driva en nedgang i opplag på 226.

Ifølge MBL hadde landets aviser samlet sett en økning på to prosent i lesing av nettaviser. Samtidig falt papirutgavene med 12,8 prosent.

Av de 228 avisene som er med på MBL sin opplagsstatistikk hadde 92 (41 prosent) opplagsvekst i 2016.

Artikkeltags