Her bygger de om bilferga til å kunne ta med gassbiler - uten å redusere kapasiteten

Ivrig: Det går unna når Svein Arne Hansen (til venstre) og Torbjørn Sveen monterer rørsystem til det nye skumanlegget. Dette er plug and play, smiler Sveen.

Ivrig: Det går unna når Svein Arne Hansen (til venstre) og Torbjørn Sveen monterer rørsystem til det nye skumanlegget. Dette er plug and play, smiler Sveen.

Bruker 4 millioner kroner på å oppgradere «Bjørnsund».

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Oppe på bildekket banker ivrige never på plass et moderne rørsystem.

– Det er galvaniserte rør som bare skal smettes sammen. Teknologien går framover. Vi slipper å sveise. Da går det mye raskere. Dette er en super jobb å få for oss, sier en fornøyd Torbjørn Sveen, mekaniker på Kristiansund Mekaniske.

Nytt skumanlegg

De skal utføres en omfattende teknisk ombygging og montere nytt skumanlegg på bilferga «Bjørnsund». Snart skal det bli slutt på alle sorger for reisende mellom Seivika og Tømmervåg. Oppstart av LNG-produksjon på Tjeldbergodden har gitt en jevn trafikk av store gassbiler på fergestrekningen, og sikkerhetskrav medfører at kapasiteten må reduseres fra 245 til 25 passasjerer når det er gassbil om bord.

– Med den kompetansen og det tempoet vi ser her, så er disse problemene snart historie, sier prosjektleder Erlend Løvold hos Fjord1.

Det bygges en eget rom til skumtank i salongen. I maskinrommet monteres pumper, motor og aggregat. På dekk installeres rørsystem og to store kanoner. Dette skal gi to sikre soner for gassbil på dekket.

– I tillegg til Kristiansund Mekaniske, er også Elmarin med som lokal leverandør. Vi har svært god erfaring med kortreist spisskompetanse. Mye av utstyret er bestilt fra Tyskland. Nå får vi jobben gjort etter alle krav til kvalitet og sikkerhet fra både oss og ikke minst Sjøfartsdirektoratet. Her blir det en fullskala testing av alt før ferga er tilbake i trafikk, sier Løvold.

4 millioner

Kostnadene med å oppgradere «Bjørnsund» til gasstransport, beløper seg til om lag fire millioner kroner. Dette er et fylkesveisamband, og pengene er bevilget av fylkeskommunen.

Arbeidsplanen har en tidsramme ut oktober for prosjektet. Når alt er testet, godkjent og klappet og klart, vil ferga gå med full kapasitet selv med gassbil om bord. Det vil si om lag 64 biler og 245 passasjerer.

– Vi jobber døgnet rundt for å bli ferdig på tid. Dette skal vi fikse, smiler Sveen.

Artikkeltags