500 meter fra katastrofen: - Har hatt tjuvflaks

Av

Sjekk sjøkartet: Viking Sky med 1300 mennesker om bord var bare 400 meter unna paddemarka på Hustadvika da ankeret fikk tak. Skipslederen på redningsskøyta «Erik Bye» mener «Viking Sky» har hatt tjuvflaks.

DEL

"Viking Sky", med en dyptgående på 6,65 meter, drev hjelpeløst i sørøstlig retning inn mot grunnene i Hustadbuka lørdag ettermiddag. Tidens Krav har sammenliknet AIS-tracket etter det nesten 200 meter lange skipet med dybdekartet i bukta. Der ankeret tok tak i stormen og båten sluttet å drive, var det bare ca. 10 meter dypt, og det var bare et par båtlengder til lumske undervannsskjær 5-6 meter under den opprørte havoverflaten.

I januar 2012 gikk det italienske cruiseskipet "Costa Concordia" på et undervannsskjær på 8 meters dyp i Middelhavet. Skipet fikk raskt slagside og ble liggende nærmest i fjæra. Enda det var mulig å svømme i land og vesentlig bedre vær for overlevelse, omkom 32 av de 3.206 passasjerene og besetningen på 1.023 om bord.

Tjuvflaks

Lørdag blåste det storm med 8-10 meters høye bølger. Skipslederen på redningsskøyta fryktet det verste da han gikk ut fra Kristiansund sammen med kystvaktskipet Njord lørdag ettermiddag.

- Det er veldig mange grunner i dette området. Det må kalles tjuvflaks at de har drevet så langt uten at det har skjedd noe mer alvorlig. De kunne gått på grunn for lenge siden, sa Terje Bøe, skipsleder på redningsskøyta «Erik Bye» da det ble klart at situasjonen var brakt under kontroll.

Han valgte å snu ved Knutholmen. Det var da ikke forsvarlig å gå videre.

- Det er et helvetes vær, med vindkast på 30 meter i sekundet, beskrev han.

Nær katastrofen

Stein Watten fra Kristiansund var ute og tok bilder av de høye bølgene lørdag da han ble oppmerksom på cruiseskipet.

- Vi oppdaget at det ikke hadde framdrift, og etter hvert kom det nærmere og nærmere land, sier Watten.

Han filmet dramatikken med den drivende giganten. Watten mener man har vært svært nær en katastrofe på Hustadvika.

Da TK snakket med ham ved 15.30-tiden hadde båten nettopp fått ankerfeste, men Watten fryktet det skulle ryke når stormen fikk rive og slite i 47.000-tonneren.

Mindre enn en time senere fikk mannskapet fyr på en av motorene og buksert giganten lenger ut fra land i stormen. Tracket på AIS viste deretter at båten næmest gikk rundt sin egen akse i det voldsomme været mens evakueringen av passasjerer fortsatt pågikk.  Det var da ikke mulig å komme inntil skipet med andre båter, slik at alle passasjerene måtte evakueres med helikopter.

Styggnære

- Vi har snakket med lokalkjente som har tatt fram kart. Det kan se ut som det ikke er mer enn 10 meter dypt der skipet lå da det fikk feste for ankeret. Det skulle ikke rikket seg mye før det hadde blitt enda grunnere under båten, sa Watten.

Lørdag kveld var han tilbake i Kristiansund og hadde fått muligheten til å fordøye dramatikken. Han husker hvordan den tøffe sjøen brøt hvit og hard over grunnene bare noen hundre meter innenfor.

- Det var styggnære. I dette været og denne sjøen kunne det gått virkelig galt, påpeker han.

Artikkeltags