Kristiansund er med når Hurtigruten satser på norskekysten

Flere av ekspedisjonsseilingene skal innom Kristiansund, og så langt er det bestilt 71 anløp fra januar 2021 til april 2022.

Flere av ekspedisjonsseilingene skal innom Kristiansund, og så langt er det bestilt 71 anløp fra januar 2021 til april 2022.

DEL

Fra 2021 skal Hurtigruten starte ekspedisjonsseilinger med sine nye hybriddrevne cruiseskip langs kysten. Flere av rutene seiler innom Kristiansund, og så langt er det bestilt 71 anløp fra januar 2021 til april 2022.

Oppgradert med batteripakker og grønn teknologi skal ekspedisjonsskipene «Otto Sverdrup» (nåværende «Finnmarken»), «Eirik Raude» (nåværende «Midnatsol») og «Maud» (nåværende «Trollfjord») – i tillegg til de vanlige anløpene – seile helårlige ekspedisjonscruise langs norskekysten.

– Vi er veldig glade for å være en av Hurtigruten sine favoritthavner, og dermed en del av denne nye satsingen. Anløpene bidrar til å skape aktivitet i sentrum, også utenom sommersesongen, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn i en pressemelding.

Seilingsplanen er lagt opp med én times opphold i Kristiansund. Skipene kommer til å legge til ved Storkaia, og ikke på Devoldholmen som den ordinære kystruta.

– Vi hadde ønsket oss lengre oppholdstid i Kristiansund, slik at passasjerene fikk ordentlig tid til å oppleve byen. Her er det nok lagt til rette for at mange passasjerer vil bestille overlandstur med buss via Atlanterhavsveien, det vil si at de går av i Molde og om bord igjen i Kristiansund, eller omvend avhengig av om skipet anløper på vei nordover eller sørover, sier Indergaard.

Hun mener at det med litt lengre liggetid hadde vært nok tid til aktiviteter i Kristiansund, som havnesightseeing med Sundbåten eller museumsbesøk.

– Det handler både om å skape bedre opplevelser for passasjerene og større ringvirkninger lokalt. Dette er noe vi har kommunisert til Hurtigruten, og det kan bli tilpasninger på sikt, sier Indergaard i pressemeldingen.

En drøm i oppfyllelse

– I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten da den nye ekspedisjonscruise-satsingen ble lansert.

Ifølge Indergaard håper man lokalt på å få båter til Smøla og/eller Hitra.

Rutene for de nye ekspedisjonsseilingene

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager) med «Otto Sverdrup»/«Eirik Raude» (oktober – april)

Bergen – Ålesund – Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Alta – Narvik – Sandnessjøen – Kristiansund – Molde – Fjærland – Bergen

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager) med «Otto Sverdrup»/«Eirik Raude» (mai – september)

Bergen – Ålesund – Brønnøysund – Stokmarknes – Risøyhamn – Tromsø – Honningsvåg – Havnnes – Svolvær – Reine – Træna – Trondheim – Hjørundfjorden – Bergen

Hamburg – Nordkapp – Hamburg (14 dager) med «Maud» (april – september)

Hamburg – Cuxhaven – Bergen – Molde – Kristiansund – Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Finnsnes – Bodø – Trondheim – Hjørundfjorden – Ålesund – Stavanger – Hamburg

Dover – Nordkapp – Dover (14 dager) med «Maud» (oktober – mars)

Dover – Bergen – Molde – Kristiansund – Brønnøysund – Reine – Svolvær – Tromsø – Honningsvåg – Finnsnes – Ålesund – Stavanger – Calais – Dover

Artikkeltags