ESA: Hurtigruten mottar ikke ulovlig statsstøtte

Hurtigruten

Hurtigruten Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Efta (Det europeiske frihandelsforbund) sitt overvåkningsorgan ESA har undersøkt om Hurtigruten mottok ulovlig statsstøtte. Spørsmålet var om staten betaler reell markedspris.

Ifølge KS Bedrift får Hurtigruten et årlig vederlag på 700 millioner kroner. Hurtigruten mener at avløpsavtiftene ved havnene er for høye, men KS Bedrift har argumentert at dette skal dekkes av det faste vederlaget de Hurtigruten mottar fra staten.

Les også: Hurtigruten: - Vi bærer selv risikoen for kostnadene

ESA har nå godkjent milliardkompensasjonen som Norge betaler til Hurtigruten for å drive kystruten.

- ESA har godkjent kystruteavtalen på 5,12 milliarder kroner for perioden 2012–2019. Men vi oppfordrer samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse i offentlige anskaffelsesprosesser av denne størrelsen i fremtiden, sier ESA-president Sven Erik Svedman i en pressemelding.

"Etter å ha undersøkt avtalen har ikke ESA funnet klare bevis på overkompensasjon og kryss-subsidiering. Fortjenestemarginen på støtten fra staten ser ikke ut til å være urimelig, og Hurtigrutens kommersielle drift har ikke fått en urettmessig fordel gjennom for store statlige bidrag til de faste kostnadene knyttet til å levere tjenesten", skriver ESA videre i pressemeldingen.

Les også: Hurtigruten kan ha mottatt ulovlig statsstøtte

Hurtigruten er hvert fall fornøyd med ESA sin konklusjon.

– Dette er en seier for innbyggerne og næringslivet langs hele kysten. ESA har skjønt hvilket avgjørende viktig tilbud Hurtigruten leverer gjennom avtalen med staten: Daglige avganger til 34 havner året rundt, nærmere 300.000 lokalreisende og rundt 80.000 godsforsendelser i Nord-Norge. Det var dette som sto på spill. Derfor er det grunn til å feire vedtaket fra ESA, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.

Artikkeltags