Gå til sidens hovedinnhold

Rokilde hylles for trivselsinnsats

Artikkelen er over 5 år gammel

Onsdag ettermiddag mottok Grande Fabrikker og Rokilde sykehjem designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor, skriver DOGA i en pressemelding.

Les også: Nominert til pris for prosjekt mot kjedsomhet.

– Rokilde sykehjem har på forbilledlig vis brukt tjenestedesign for å skape en frivillighetstjeneste som er unik i norsk helsesektor. Grande Fabrikker har sammen med en underskog av lokale aktører designet et trygt og funksjonelt alternativ til dagens krokløsninger som kan bidra til at vi får færre tragiske uhell i landets barnehager, sier Thea Mehl i pressemeldingen. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Beboerne kjedet seg

Mange arbeidsoppgaver og knappe ressurser gjør at trivselsaktiviteter ofte blir prioritert vekk i sykehjemmene. Dette gjør at særlig pasienter som ikke får besøk kjeder seg og mistrives. Rokilde sykehjem går imidlertid nye veier. Med en spesialdesignet frivillighetstjeneste har pasientbesøkene skutt i været.

– Vi har jobbet med kulturtilbud i en årrekke, og har også samarbeidet med flere frivillige aktører, særlig på fellesarrangementer. Likevel måtte vi erkjenne at vi ikke helt nådde fram. Pasientene fortalte at de kjedet seg, og at de ikke hadde mye å finne på, sier Stephanie Helland, enhetsleder ved Rokilde sykehjem.

Hun forteller om ansatte som gikk hjem med høye skuldre fordi de ikke hadde tid til å gi aktiv omsorg i en travel arbeidshverdag. Heller ikke de pårørende var fornøyd med situasjonen. Noe måtte gjøres.

Ville ha individuelle aktiviteter

– Pasientene etterlyste aktiviteter som var mer individuelle og tilpasset dem. Både pasienter, pårørende og medarbeidere mente at frivillige kunne være del av en løsning, og dermed ble det til at vi fulgte dette sporet, forklarer Helland.

Tjenestedesignere fra Designit ble koblet på prosjektet. De gjennomførte både workshoper og dybdeintervjuer med beboere, ansatte og pårørende for å få innsikt og innspill.

De oppdaget at selv om de fleste pasientene opplevde kjedsomhet, hadde de vidt forskjellige behov, ønsker og forutsetninger. Noen ville ha en strikkepartner, andre noen å gå tur med. Også de frivillige hadde sine behov og ønsker, og Designit utviklet derfor et kartleggingsverktøy for å avdekke og koble individuelle interesser og preferanser.

Plansjer og inspirasjonshefter ble designet med en enkel og leken strek for å informere om prosjektet og skape entusiasme og oppslutning hos alle parter. Egne buttons ble laget til de frivillige. Oppfølgingsmøter og evalueringsskjemaer har gitt de frivillige anledning til å komme med fortløpende innspill.

Over 800 besøk – hittil

Høsten 2014 ble det gjennomført et pilotprosjekt med åtte frivillige trivselsvenner, og etter grundige evalueringer ble besøkstjenesten «Trivselsvenn i sykehjem» lansert i januar i fjor. Stephanie Helland forteller at tilbakemeldingene har vært strålende.

– I 2015 genererte tjenesten 700 besøk fra trivselsvenner, og i årets første to måneder har vi hatt 115 besøk. Resultatene har vært så gode at vi ble invitert til å gjennomføre pilotprosjekter i kommunens tre andre sykehjem, og nå er Trivselsvenn implementert også her, sier Helland fornøyd.

Kommentarer til denne saken