Hurtigruten: - Vi bærer selv risikoen for kostnadene

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Stein Lillebo i Hurtigruten reagerer på utspillet fra KS Bedrift Havn torsdag. Da mente Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i KS Bedrift Havn, at dersom Hurtigruten vinner frem med søksmålene mot havnene er det rimelig å forvente at deler av vederlaget må betales tilbake til staten.

- Hurtigrutens pågående kamp for å redusere anløpsavgifter og vederlag i havnene kan resultere i reduksjon av statsstøtte, mener KS Bedrift Havn.

- Useriøst

Lillebo mener dette viser en manglende forståelse av avtalen Hurtigruten har med Samferdselsdepartementet.

- KS Bedrift går gjennom isen med nok et angrep på Hurtigrutens arbeid med å rydde opp i havnerotet. Vi bærer selv risikoen for kostnadene i kystrute-avtalen, så når for eksempel havnekostnadene har eksplodert etter innføringen av ny havnelov, kompenseres ikke dette gjennom økt godtgjørelse. På samme vis er det ingen tilbakebetalingsklausul dersom kostnadene skulle gå ned, sier Lillebo.

Prosjekt-leder: Stein Lillebo i Hurtigruten.

Prosjekt-leder: Stein Lillebo i Hurtigruten.

Hurtigruten mener det er vanskelig å se logikken i argumentasjonen.

- KS Bedrift mener altså at om deres medlemshavner bryter havneloven og misbruker sin myndighet som offentlige monopoler bør Hurtigruten straffes med kutt i godtgjørelsen? Vi synes utspillet er useriøst, og viser med all tydelighet hvor viktig det er at noen rydder opp i dette, sier Lillebo, som påpeker at Hurtigruten har jobbet med en oppryudding i regnskapsrot i havnene i mer enn tre år.

Vanskelig sak

- Vi har vunnet fire runder i retten, inkludert Høyesterett, og våre funn har gjennom tilsyn blitt støttet av Kystverket. Til tross for dette har verken KS Bedrift havn eller Norsk Havneforening på noe punkt erkjent feil i egne rekker eller tatt grep for å rydde opp. Det er viktigere for KS Bedrift at Hurtigruten «straffes» for feilene vi nå avdekker i norske havner, enn å jobbe for at deres egne medlemmer følger norsk lov, og tilbyr gode rimelige havnetjenester til det beste for sjøtransporten. Nok en gang angriper de Hurtigruten istedenfor å ta budskapet fra domstolene, Kystverket og brukerne alvorlig. Det synes vi er synd og viser hvorfor denne saken er så vanskelig å løse, sier Lillebo.

Artikkeltags