Gulstripeaksjonen fikk pris for aksjon med humor og alvor

Gulstripeaksjonen satte sitt klare preg på Stortinget, både ute og inne, da de i august i fjor møtte politikere fra Møre og Romsdal. Fra venstre Helga Hjorthol Grønset, Juanita Møkkelgård, Solvår Skogen Sæterbø og Tora Vaagan Hofset. Foto: Henrik Aasbø

Gulstripeaksjonen satte sitt klare preg på Stortinget, både ute og inne, da de i august i fjor møtte politikere fra Møre og Romsdal. Fra venstre Helga Hjorthol Grønset, Juanita Møkkelgård, Solvår Skogen Sæterbø og Tora Vaagan Hofset. Foto: Henrik Aasbø

DEL

Fylkestrafikktryggingsutvalget i Møre og Romsdal har tildelt Trafikktryggingsprisen 2019 til Gulstripeaksjonen, ved Solvår Skogen Sæterbø.

Det har vært arbeidet politisk over lang tid, både lokalt og regionalt, med utbedring av strekningen E39 Betna-Stormyra. Enkelte deler er utbedret, men totalprosjektet langs Vinjefjorden har stadig blitt utsatt.

For å sette søkelys på utryggheten på og langs veien, og på den 26 kilometer lange strekningen med europavei som var for smal til å ha gulstripe, ble det strikket gulstripe av en engasjert aksjonsgruppe.

Aksjonen startet i 2017 blant ildsjeler og beboere i Halsa og Hemne.

Etter flere veiplanperioder med bare delvis finansiering, ble prosjektet fullfinansiert i Nasjonal Transportplan for inneværende periode (2018-23).

I begrunnelsen for å gi prisen til Gulstripeaksjonen står det – ifølge en artikkel på fylkeskommunens hjemmeside – at aksjonsgruppa har bygd sitt påvirkningsarbeid på en kombinasjon av humoristisk kampanje og alvor, og har jobbet hardt mot myndigheter, organisasjoner, politikere og næringsliv på alle nivå.

Det ga altså resultat: I forbindelse med statsbudsjettet i 2019 ble det gitt oppstartsløyving.

– Gulstripeaksjonen har på en veldig god måte gjort synlig behovet for prosjektet med en folkelig og nøktern tilnærming til utfordringa, sier FTU-leder Iver Nordseth i pressemeldingen på fylkeskommunens hjemmeside.

– Dette er personer som utvilsomt har vist og fortsatt viser et engasjement langt utover det en normalt kan forvente; spesielt når det gjelder å ta vare barn i trafikken, sier Nordseth.


Artikkeltags