- En stor ære å få denne prisen

Gulstripeaksjonen mottok mandag Trafikktryggingsprisen 2019. Helga Hjorthol Grønset (fra venstre), Solvår Skogen Sæterbø, Tora Vaagan Hofset og Juanita Møkkelgård.

Gulstripeaksjonen mottok mandag Trafikktryggingsprisen 2019. Helga Hjorthol Grønset (fra venstre), Solvår Skogen Sæterbø, Tora Vaagan Hofset og Juanita Møkkelgård. Foto:

– En stor ære og en stor glede. Det sier Solvår Skogen Sæterbø i Gulstripeaksjonen. Mandag fikk de overrakt Trafikktryggingsprisen 2019 av fylkesordfører Jon Aasen.

DEL

Det var i begynnelsen av september det ble klart at Gulstripeaksjonen fikk Trafikktryggingsprisen 2019.

– Gulstripeaksjonen har på en veldig god måte gjort synlig behovet for prosjektet med en folkelig og nøktern tilnærming til utfordringa. Dette er personer som utvilsomt har vist og fortsatt viser et engasjement langt utover det en normalt kan forvente, spesielt når det gjelder å ta vare på barn i trafikken, sa Iver Nordseth som leder fylkestrafikktryggingsutvalet (FTU) i sin begrunnelse for tildelingen av prisen.

E39 Betna-Stormyra

Seieren kom i forbindelse med statsbudsjettet for 2019. For vel ett år siden var samferdselsminister Jan Georg Dale i Halsa for å fortelle at det ville komme oppstartsmidler til E39 Betna-Stormyra på statsbudsjettet i 2019. Dette er fulgt opp i statsbudsjettet for neste år hvor det er bevilget 200 millioner til oppstart av prosjektet, som består av tre delstrekninger på til sammen 26 kilometer vei. Prislappen er på 2,1 milliarder kroner, og prosjektet er ventet startet opp i 2020 med ferdigstillelse i 2023/24.

– Aldri tenkt på pris

– Vi har aldri tenkt vi skule få noen pris, men når du gjør det, skjønner du hvor viktig det er det vi har gjort, sier Solvår Skogen Sæterbø.

– Hvordan kom dere på å strikke gul midtstripe?

– Vi var fire damer som var enige om at vi måtte starte en folkeaksjon for å få en trygg og sikker vei. Hvordan skulle vi få det? Jo, ved å få en vei som var så bred at den hadde gul midtstripe. Da var det ei som sa at den kan vi strikke. Så la vi det ut på Facebook, og dermed var vi i gang, sier Skogen Sæterbø.

Artikkeltags