Vindmåleren på Kvernberget viste at det var orkan i kastene like før Oslo-flyet skulle lande på Kvernberget sent onsdag kveld.

SAS-flyet tok noen runder over Tingvoll før kapteinen bestemte seg for å prøve å lande. Flyet kom inn fra øst, men måtte avbryte landingsforsøket.

Les også: Vindmåleren viste orkan. Så kom Oslo-flyet for å lande.

- Det ristet voldsomt under innflyvningen. Det føltes som at vi var temmelig nær rullebanen, men plutselig steg vi til værs igjen, sier Ramona Wenaas til Tidens Krav.

- Kapteinen forklarte at vi ikke kunne lande på grunn av den sterke vinden, men at vi skulle gjøre ett forsøk til. Han sa videre at vi måtte fly tilbake til Oslo hvis heller ikke andre forsøk ble vellykket, sier hun.

Flyet fløy til Averøy, og deretter rett nord, før det startet en ny innflyvning fra Tustna-siden (øst).

Kraftig turbulens

Etter at det hadde satt kurs rett mot rullebanen, ble det kraftig turbulens. Flyet droppet mange meter, og folk om bord fikk virkelig kjenne G-kreftene som var i sving.

- Det var en ganske dramatisk stemning i kabinen. Folk begynte å hyle. Noen lo. Jeg gjorde begge deler, sier Wenaas.

Tore Schrøder, som også var passasjer, sier til Tidens Krav at han aldri har opplevd maken.

- Jeg har flydd veldig mye oppgjennom årene, og jeg har vært med på litt av hvert - både i inn- og utland - men dette tok kaka, sier han.

- Avisa som lå foran meg ble vektløs og føyk over til en annen seterad. Det smalt og ristet i kabinen, sier han.

I kjelleren

Schrøder forteller at han ikke er lettskremt, men innrømmer at han til tider var bekymret.

- Jeg tror det var en del folk som var helt nedi kjelleren. Noen av passasjerene vil nok vente en stund før de setter seg på et fly igjen, sier han.

- Jeg er sjeleglad for at ikke datteren min på sju var med. Hun er ikke redd for å fly, men hun kunne nok blitt det, sier han.

Schrøder ønsker å rose kapteinen og besetningen.

- Vi fikk hele tiden god informasjon, og etter at vi hadde landet, gikk flyvertinnene rundt og spurte folk om det gikk bra. Selv om det opplevdes veldig dramatisk, virket det som at kapteinen hadde full kontroll, sier han.

Flyet landet på det andre forsøket, omtrent 35 minutter etter tidsplanen, og slapp dermed å returnere til hovedstaden.