Fiskebåt på grunn - mannskapet reddet

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Mannskapet på åtte er reddet etter at fiskebåten «Herøy» grunnstøtte på Bjugna nord for Kvitholmen fyr i morges.

DEL

Båten ligger nå med kraftig slagside, sjøen vasker over den og det er overhengende fare for totalhavari. Det lekker dessuten diesel fra havaristen.

Grunnstøtingen skjedde ved 05-tida i morges. Til alt hell var fiskebåten «Fonnes» i nærheten og fikk plukket opp mannskapet.

Cirka kvart på åtte i morges gikk alle åtte på land i Kristiansund.

Se videofilm og stillbilder av bergingsoperasjonen.

«Herøy» fikk raskt slagside da den grunnstøtte. Skipperen valgte derfor å evakuere båten, og mannskapet gikk i flåtene.

Flere båter var i området, og det ble også rekvirert et Sea King-redningshelikopter fra 330-skvadronen.

Umulig å sette sleper

Redningsskøyta «Det Norske Veritas» lå utover morgenen og formiddag ved havaristen, men kunne lite gjøre. Skipsfører Steinar Dimmen opplyser at det ikke var mulig å få sleper om bord på grunn av grov sjø.

Det blåser liten til stiv kuling i området og sjøen er blitt grovere utover formiddagen.

Sjøen falt utover morgenen fordi det var fjære ved 09.30-tida. Det betyr at havaristens slagside økte på. Dimmen anslo ved 09-tida at båten hadde 40 graders slagside mot styrbord.

Han fortalte at rekka på «Herøy» lå under vann og at sjøen vasket godt inn over båten. Han antok at skroget sakte men sikkert ville bli malt i stykker hvis den ble liggende slik som dette.

Sjøen vasker inn i styrhuset

Ved 10-tida kunne Dimmen rapportere at nota hadde ramlet ut av båten, og at sjøen vasket inn i styrhuset på båten.

«Det Norske Veritas» gikk inn til Kristiansund igjen ved lunsjtid og ligger nå ved siden av «Fonnes».

Ved 10-tida gikk det taubåt ut til havaristen fra Kristiansund. Ettersom sjøen nå flør igjen, det er full flo klokka 15.30 i ettermiddag, vil taubåten holde havaristen under oppsyn.

Dimmen har ellers fått opplyst at Kystvakten sender kystvaktskipet «Eigun» til havaristedet, men ankomst er ikke beregnet før ved 22-tida i kveld.

170 tonn diesel

«Det Norske Veritas» ankom havaristen klokka 05.50. Havaristedet ligger om lag to nautiske mil (en nautisk mil er 1.852 meter) nordøst for Kvitholmen fyr, kloss inntil skipsleia over Hustadvika.

Dimmen bekrefter overfor Tidens Krav at de kunne kjenne lukt av dieselolje om bord i båten. Ifølge kommunikasjonsdirektør Ola Stenvaagnes i Kystverket, skal «Herøy» ha om lag 170 tonn med diesel om bord.

Når ulykken en gang er ute, betrakter Stenvaagnes det som heldig at dette er såkalt lettolje og ikke tungolje av det slaget som nylig forårsaket store forurensningsskader ved Fedje.

Diesel blandes lettere ut med sjøvann og brytes raskere ned i naturen enn tungolje.

Sitter i beredskap

Nordmøre interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA) har i formiddag sittet i beredskap og har forberedt seg på å tre i aksjon dersom det skulle bli nødvendig. Det opplyser leder i utvalget, havnefogd Jan Olav Bjerkestrand, til NRK Møre og Romsdal.

IUA overvåker situasjonen, blant annet med personell som observerer fra land om det er tegn til oljelekkasje fra havaristen. Oljevernutstyr er også parat.

Kystverkets overvåkningsfly har i løpet av dagen observert og rekognosert over Hustadvika og havaristedet fra luften. Både fra fartøy på havaristedet og ved observasjoner fra luften, er det påvist olje på vannet, som siger ut fra havaristen.

Dette melder Kystverket på sine nettsider.

Det skal finnes oljevernutstyr for oppsamling av eventuelle utslipp, i Kristiansund, Averøy og Eide.

Artikkeltags