Europa vil ha torsk fra Norge

Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) sier at torsken fortsatt er en populær nordmann i utlandet.

Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) sier at torsken fortsatt er en populær nordmann i utlandet.

Artikkelen er over 1 år gammel

Eksporten av torsk har hatt tidenes beste kvartal, med en samlet eksportverdi på over tre milliarder kroner.

DEL

– Det er ingen tvil om at torsken fortsatt er en populær nordmann i utlandet. Forbrukere i Spania og Portugal har ikke glemt oss, og her gjør hvitfisknæringen en fantastisk jobb med å befeste Norges posisjon som en kvalitetsleverandør av klippfisk, saltfisk og fersk torsk, sier fiskeriminister Per Sandberg (Frp).

Ifølge Norges sjømatråd har eksporten av torsk har hatt tidenes beste kvartal, med en samlet eksportverdi på over tre milliarder kroner. Spesielt klippfisk, saltfisk og fersk hel torsk har opplevd en prisoppgang.

– Spesielt klippfisk, saltfisk og fersk hel torsk har opplevd en prisoppgang, med henholdsvis 19, 12 og 7 prosents økning. Dette skyldes en god etterspørsel i våre viktigste konsummarkeder, som Portugal og Spania, sier sjømatanalytiker i Norges sjømatråd Ingrid Kristine Pettersen.

Med en samlet eksportverdi på over tre milliarder kroner er dette er det beste kvartalet for torsk noensinne.

Rekeoppsving

– Tallene viser at de konvensjonelle produktene har hatt en opptur. Dette er produkter som har opplevd økende konkurranse fra andre land de siste årene. Dette tyder på at det fortsatt er stor etterspørsel etter norsk kvalitet, tradisjon og fisk. Jeg er også glad for å se at eksporten av reker har fått en oppsving i både volum og verdi. Rekenæringen behøver medvind, sier Sandberg.

Tall fra Sjømatrådet viser at Norge eksporterte 676.000 tonn sjømat til en verdi av 23,7 milliarder kroner i første kvartal. Det er en volumnedgang på 8 prosent og en verdinedgang på 2 prosent eller 488 millioner kroner målt mot første kvartal i fjor.

Klippfiskopptur

Norge eksporterte 21.500 tonn klippfisk til en verdi av 943 millioner kroner første kvartal. Det er en nedgang i volum på 3 prosent, mens verdien økte med 24 millioner kroner eller 3 prosent. Portugal, Brasil og Den dominikanske republikk var de viktigste markedene for klippfisk i første kvartal.

– Vi ser at det er spesielt klippfisk av torsk som trekker opp verdien i klippfiskkategorien. Dette skyldes stor prisoppgang, særlig er det en økning på klippfisk til Portugal, hvor eksportprisen var 75 kroner per kilo i mars i år, en økning på 15 kroner fra samme periode i fjor. Vi ser også en prisøkning ute hos konsumenten. Samtidig har vi de senere år sett en liten nedgang i klippfisk som spises hjemme. Derimot tyder konsumtall på at det totale konsumet (hjemme og ute) ikke faller nevneverdig. Det ser ut til at den tradisjonelle tørkede og saltede klippfisken er mer følsom for prisøkninger enn den fryste utvannede fisken, sier fiskeriutsending i Portugal, Johnny Thomassen.

Norges Sjømatråds tall forteller videre at Norge eksporterte 8.700 tonn saltfisk til en verdi av 429 millioner kroner i første kvartal. Det er en økning i volum på 4 prosent, mens verdien økte med 68 millioner kroner eller 19 prosent. Portugal, Hellas og Spania var våre viktigste markeder for saltfisk i første kvartal.

Artikkeltags