Elin Marie får ikke tilbake pengene hun har betalt for mye til Neas

Elin Marie Grødahl får ikke gehør hos Neas. ? De sier det er lite penger det er snakk om, men størrelsen er uvesentlig. Dette er veldig urettferdig, sier hun.

Elin Marie Grødahl får ikke gehør hos Neas. ? De sier det er lite penger det er snakk om, men størrelsen er uvesentlig. Dette er veldig urettferdig, sier hun.

Artikkelen er over 5 år gammel

- Dette er veldig urettferdig.

DEL

Reaksjonene ute blant folk er til dels sterke etter Tidens Kravs oppslag om Nordmøre Energiverk som skylder nettleiekundene sine 50 millioner kroner i for mye innkrevd nettleie, men har fått godkjent av tilsynsmyndigheten NVE å tilbakebetale gjelden over tre år i form av lavere nettleie.

Neas har cirka 25.000 nettleiekunder. Det vil si at de i snitt skylder hver kunde 2.000 kroner. Flere hundre kunder avslutter sitt nettleieforhold til selskapet hvert år.

Les også: Neas må ut med 50 millioner til kundene

En av dem er SAS-ansatte Elin Marie Grødahl. Hun flyttet fra Kristiansund i april i fjor og har vært kunde i det meste av den perioden selskapet har krevd for mye nettleie. Hun var en av flere som ringte Neas i går for å spørre om sine kunderettigheter – med negativt resultat.

– De sier det er lite penger det er snakk om, men størrelsen er uvesentlig. Dette er veldig urettferdig. Neas har fått penger de ikke har krav på, og de skal jeg ha tilbake, sier Grødahl som akter å ta saken til Forbrukerrådet.

Hva synes du om dette? Si din mening i kommentarfeltet under!

Ikke personlig

Fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet henviser misfornøyde kunder videre til tilsynsorganet NVE.

– Det er de som håndhever forskriften på dette området og som må ta stilling til om selskapet har forholdt seg til den på en god måte, sier han til TK.

NVE understreker at selskapene skal holde seg nærmest mulig null, men avviser samtidig at for mye innbetalt nettleie er å regne som et personlig økonomisk mellomværende. Seniorrådgiver Arne Søiland sammenligner det med et overskudd man har vært med på å opparbeide i et boligsameie.

– Det får du heller ikke tatt ut når du flytter, sier han.

Skjønner ikke

Ikke alle er like begeistret for den sammenligningen.

– Jeg skjønner ikke at dette være lovlig, sier en TK-leser som selv jobber med revisjon og regnskap.

– Disse pengene burde vært avregnet og tilbakebetalt umiddelbart, mener han.

Toppsjef Knut Jonny Hansen i Neas har en viss forståelse for kundenes frustrasjon. Samtidig viser han til at det frem til og med 2010 var kundene som skyldte Neas penger. På samme måte som selskapet ikke tok inn alt på en gang da, betaler de ikke alt tilbake på en gang nå.

– Men dere greier fint å avregne om kundene har betalt mye eller for lite i forhold til a konto-beløpet for hytte- og fritidsbolig i løpet av et år. Burde det ikke være mulig også for nettleieinnbetalingene?

- Det ville i så fall være et helt nytt system. Systemet med mer- og mindreinntekt tar utgangspunkt i at nettariffene skal være forutsigbare og ikke variere for mye fra år til år. Derfor styres dette også mot null over flere år, forklarer han.

Svorka skylder også penger

Også Svorka Energi skylder sine kunder millioner i for mye innbetalt nettleie.

Etter 2012 skyldte selskapet 24 millioner kroner.

Det aller meste at millionene skal være tilbakebetalt i løpet av inneværende og neste år.

Tilbakebetalingen skjer i form av en uendret nettleie for kundene, selv om NVE økte inntektsrammen betydelig fra 2012 til 2013.

Artikkeltags