Elever intervjuer lærere

Vurderer lærere: Elever ved Batnfjord skule får være med på ansettelsesintervju når nye lærere skal ansettes. ? Vi tror vi har noe å tilføre, sier firkløveret som gleder seg til å ta fatt på jobben. Fra venstre Julianne Fiske, Kathrine Svensvik Birkeland, leder av elevrådet Anna Berg Brakstad og Amalie Rausand Søllesvik.

Vurderer lærere: Elever ved Batnfjord skule får være med på ansettelsesintervju når nye lærere skal ansettes. ? Vi tror vi har noe å tilføre, sier firkløveret som gleder seg til å ta fatt på jobben. Fra venstre Julianne Fiske, Kathrine Svensvik Birkeland, leder av elevrådet Anna Berg Brakstad og Amalie Rausand Søllesvik.

Artikkelen er over 6 år gammel

Elever fra ungdomstrinnet i Gjemnes får gjennomføre ansettelsesintervju med søkere til lærerjobber i kommunen. Ifølge Barneombudet er Gjemnes først i landet.

DEL

– Spennende og nyttig, tror oppvekstleder Terje Humstad.

Elevene gleder seg også til for første gang å få delta aktivt når nye lærere skal ansettes. Det er som rådgivere elevene blir brukt, og får ikke være med på å fatte endelig vedtak om hvem som skal ansettes.

– Jeg har stor tro på at disse elevene vil gjøre en grundig jobb når de får møte søkerne, og jeg er også sikker på at de vil stille kloke og relevante spørsmål til søkerne, og ikke minst så er jeg sikker på at de kommer til å ta opp helt andre ting enn det vi andre voksne kanskje legger vekt på i intervjuene, sier Humstad.

Modig gjort

Barneombudets rådgiver Thomas Wrigglesworth gleder seg veldig over å høre beslutningen om å involvere elevene.

– Dette er modig gjort, og riktig gjort, av Gjemnes, og vi gleder oss til å få høre hvordan det fungerer. Så vidt jeg vet kan Gjemnes være den første kommunen som lar elevene i grunnskolen delta på denne måten. Jeg har hørt om videregående skoler som praktiserer dette, men dette er første grunnskolen, sier Wrigglesworth.

Andre ting

De fire jentene fra elevrådet som blir med på intervjuene dette skoleåret er Anna Berg Brakstad (10B), Kathrine Svensvik Birkeland (9A), Julianne Fiske (10A) og Amalie Rausand Søllesvik (9B).

– Vi synes det er viktig at vi som elever får være med på intervjuene, og vi kommer til å se etter andre ting enn de voksne, tror de fire elevene.

Artikkeltags