Elbil blir lokomotivet

I FRAMGANG: Etter flere magre år i Norge er Renault på vei oppover. Nils-Henrik Holmen tok over som administrerende direktør mot slutten av 2016, da han kom fra Jaguar Land Rover.

I FRAMGANG: Etter flere magre år i Norge er Renault på vei oppover. Nils-Henrik Holmen tok over som administrerende direktør mot slutten av 2016, da han kom fra Jaguar Land Rover.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Med en elbil som lokomotiv ser Renault for seg en kraftig vekst i det norske markedet.

DEL

Det franske bilmerket Renault har opplevd en pen vekst i Norge de siste årene, i all hovedsak på grunn av én modell.

– Zoe er vår desidert største bidragsyter i nok et sterkt år for oss. Vi er fornøyd med veksten, men ikke med markedsandelen, sa Renault-sjef Nils-Henrik Holmen på et pressemøte nylig.

2016 var deres tredje beste år noensinne i Norge, med totalt 2949 personbiler og 935 varebiler. I personbilsektoren hadde merket en markedsandel på 1,9 prosent, og elbilen Zoe sto for vel 60 prosent av salget. I 2012 var de nede på en halv prosent av markedet, med 657 registrerte personbiler.

10 prosent vekst

Fra 2015 til 2016 vokste merket med 10 prosent, og Holmen tror de vil øke i et høyere tempo i år. De sikter seg inn på en markedsandel på tre prosent, med et estimat på 4.530 personbiler og 1.170 varebiler.

Det er verdt å merke seg at det franske merket som har vært størst i mange år her til lands, Peugeot, hadde en markedsandel på 3,1 prosent i 2016, med en fallende kurve de siste årene. Holmen legger ikke skjul på at de vil forbi Peugeot.

– Det er målet, vi har ikke en tidsplan for dette, men selvsagt skal vi jobbe for å bli størst.

Også i 2017 er det Zoe som skal dra lasset, nå med forbedret rekkevidde, 400 kilometer, noe som er bortimot en dobling fra 2016-utgaven. Bilen koster rundt 250.000 kroner.

– Den blir en gamechanger. Vi er de første som kan levere en slik bil til en så rimelig sum. Vi har 1.500 biler på vei inn i første kvartal, det er det ingen andre som har.

Holmen tror på et elbilmarked på 30.000 biler i 2017, det vil si 5.000 mer enn i fjor.

Artikkeltags