El-biler klistrer seg til lastebiler for å spare strøm

Marius Johansson i Henanger Transport har flere ganger hatt el-biler tett opp i bakenden av traileren sin. – De utsetter seg selv for livsfare for å spare noen kilowatt, sier han hoderystende.

Marius Johansson i Henanger Transport har flere ganger hatt el-biler tett opp i bakenden av traileren sin. – De utsetter seg selv for livsfare for å spare noen kilowatt, sier han hoderystende. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Det er fullstendig sinnsykt og vi kommer til å slå hardt ned på det, sier politiet.

DEL

(Landet Rundt/ba.no): Trailersjåfør Marius Johansson (28) har merket dem flere ganger. El-biler som legger seg så tett opp til hekken på semitraileren at han ikke lenger kan se dem i speilet. Etter å ha kjørt en lang strekning, forsvinner el-bilen ut en avkjørsel.

– Ja, det skjer spesielt på motorveien mellom Åsane og Bergen og strekningen mot Voss, sier Johansson.

Strømsparende dragsug

På denne livsfarlige måten sparer el-bilistene strøm.

For ved å legge seg i dragsuget til større kjøretøy, får el-bilen drahjelp midt oppi rekkeviddeangsten. Fenomenet er kjent fra sykkelsporten, der lagene kjører tett sammen for å spare på kreftene. Men nå har altså enkelte el-bilister adoptert metoden.

På et nettforum beskriver el-bilistene hvordan såkalt «drafting» gjennomføres.

«Man skal følge med når man ligger ett sekund bak et annet kjøretøy, men det er ikke så farlig som det høres ut. Enkelte mener at bremselysene på vogntog kommer noen tiendedels sekund før vogntoget bremser (...)» skriver en el-bilist.

Ikke lenger gratis for elbiler

20 centimeter

Og det er litt å spare, ifølge en av forumdeltakerne som hevdet at vedkommende sparte 20 prosent batteritid ved å ligge bak vogntok på motorveien i Europa.

Det vises også til sykkelmålinger, der ulike avstander til den som kjører foran, sparer syklistene for opptil 44 prosent energi. Den korteste avstanden som nevnes er 20 centimeter.

– Dette høres helt hinsides ut. De gambler med livet for å spare noen kilowatt. Det er jo helt sinnsykt, sier politiførstebetjent Erik Hanson ved trafikkavsnittet i Vest politidistrikt.

Trafikkpolitiet i Bergen har ikke vært kjent med den livsfarlige praksisen.

– Nei, dette var helt nytt for oss. 20 centimeters avstand er jo helt over stokk og stein. Så tett kjører man ikke i kø engang, sier Hanson oppgitt.

Blindpassasjer

Hvor tett inntil traileren el-bilene har ligget, vet ikke trailersjåfør Johansson.

– Men de ligger så tett at jeg ikke merker at de er der en gang. Jeg ser når de legger seg bak meg, og etterhvert synes jeg det er rart at jeg ikke kan se dem i speilet lenger. Biler som holder tresekunders-regelen vil være synlig i speilet. Og så blir de bare liggende der bak, uten å kjøre forbi. Jeg har jo syntes det var merkelig, sier Johanson.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

...

... Foto:

Han synes det er sjokkerende at el-bilister risikerer liv og helse for å spare noen kilowatt.

– Dersom jeg må nødbremse, ender de rett i hekken på meg. Det vil ikke være fare for mitt liv, men de utsetter seg selv og andre for fare, sier Johansson, før han tilføyer:

– En av bilene som jaget meg hadde med barn i bilen.

Nødbrems-trikset

Andre tungtransport-sjåfører BA har snakket med bekrefter å ha opplevd det samme, særlig på den ulykkesbelastede E16 mellom Bergen og Voss.

– På vei til Voss var det en Tesla som la seg tett opp til meg. Jeg forsøkte å slippe den forbi, og det var god plass, men han nektet. Jeg tok det gode, gamle bråbrems-trikset for å få ham vekk, sier en sjåfør, som kjører en 17 meter lang semitrailer.

Når mannskapet blir fulltallig igjen over sommeren, vil trafikkavsnittet ta opp problematikken.

– Dette må vi nå diskutere på avdelingen, for det blir jo stadig flere el-biler på veiene og hvis det er slik at det anbefales at de skal ligge klistret opp i vogntog så er det definitivt noe vi vil slå ned på, sier Hanson.

Advarer

Også generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, synes sparemetoden er hårreisende. Det er de som eier forumet der «drafting» diskuteres. Men Bu sier de ikke vil stenge diskusjonstråder der dette er et tema.

– Nei, forumet har 20.000 brukere som fritt kan diskutere alt som har med el-biler å gjøre. Vi regulerer ikke diskusjonene. Men samtidig vil vi være tydelig på at man ikke skal råde folk til å gjøre trafikkfarlige ting. Det burde være vanlig folkeskikk, sier Bu.

Hun vil sterkt fraråde å kjøre tett opptil kjøretøy foran for å spare strøm.

– El-bilistene bør heller planlegge reisen sin og ladestoppene bedre. Jeg har jo selv opplevd å bare ha ti prosent strøm igjen på bilen, men jeg har ikke lagt meg bak en lastebil av den grunn.

Slik sparer du strøm

Samtidig er hun opptatt av at man ikke skal dra alle el-bilister over én kam.

– Det er 170.000 el-bileiere i Norge, og de fleste forholder seg til trafikkreglene og tar hensyn. Dette er nok ikke noe Hvermannsen driver med.

Istedet for å risikerer livet når man får rekkeviddeangst, anbefaler hun at man kjører økonomisk, slår av klimaanlegg og andre strømtyver, og planlegger turen i forhold til ladestopp.

Artikkeltags