Her er den nye båten til brannvesenet

Den nye brann- og redningsbåten ble sjøsatt onsdag ettermiddag ved anlegget til Møre Båtservice på Innlandet.

Den nye brann- og redningsbåten ble sjøsatt onsdag ettermiddag ved anlegget til Møre Båtservice på Innlandet. Foto:

Ble sjøsatt ved Innlandet.

DEL

Nordmøre interkommunale brann- og redningstjeneste sjøsatte onsdag ettermiddag sin nye båt ved anlegget til Møre Båtservice på Innlandet i Kristiansund. Det opplyser brannvesenet i en pressemelding.

Båten er en Alunaut AC-26 LC XMP SAR med aluminiumsskrog, som marsjer på nesten 40 knop under gode forhold. Den er bygget for et mannskap på seks personer, og kan maksimalt ta 20 personer i nødstilfeller.

Større trygghet

– Før har vi vært veldig tynn på sjøredning, mens nå har vi fått et redskap som gjør oss mye mer fleksibel, og gjør at vi kan håndtere redningsoppdrag i nesten allslags vær. Vi kan operere med trygghet for eget mannskap, og så gir det selvsagt en større trygghet for dem som dessverre havner i sjøen eller har andre uhell, skriver brannsjef Kjell Inge Mathisen i pressemeldingen.

Førerhuset i båten har to stoler og en benk.

Førerhuset i båten har to stoler og en benk. Foto:

Det arbeidet som Nordmøre brann og redning gjør på sjøen skal være et supplement til Redningsselskapet og deres beredskap.

– Nå er vi med og utfyller sammen med dem, og da blir beredskapen i hele regionen styrket, skriver Mathisen.

Kan gå i allslags vær

Det gamle utstyret har på mange måter hemmet arbeidet til brannvesenet. Dette blir det nå en endring på.

– Tidligere når vi har hatt savnede personer til sjøs, har vi søkt lite grann på måfå. Vi har verken hatt søkelys eller kartplotter slik at vi ser hvilket område vi har dekket. Vi har kanskje kjørt over samme område flere ganger. For dårlig utstyr har gjort at vi kanskje har kjørt forbi selve hendelsen. Nå får vi en båt med godt utstyr. Vi har gode søkelys om bord, sånn at vi skal klare å operere i mørket, skriver Mathisen i pressemeldingen, og legger til:

– Med den gamle båten måtte vi holde oss nesten innenfor bruene, det vil si havnebassenget og delvis uti Nordsundet. Var det dårlig vær, hadde vi ikke noe utenfor Sørsundbrua å gjøre. Nå har vi en båt som er bygget for å gå i tilnærmet allslags vær. Det er kanskje tre-fire dager i året vi ikke kan gå ut i åpent hav.

Brannsjef Kjell Inge Mathisen (til venstre) og daglig leder ved Nordic Maritime Services AS Jan-Ove Nilsen.

Brannsjef Kjell Inge Mathisen (til venstre) og daglig leder ved Nordic Maritime Services AS Jan-Ove Nilsen. Foto:

Artikkeltags