De er IKT ORKide-kommunene Aure, Averøy, Gjemnes, Kristiansund, Rindal, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll som nå lanserer en ny tjeneste.
– Du registrerer meldingen digitalt og den sendes direkte til barneverntjenesten på en sikker og rask måte, skriver kommunene på nettsiden til IKT ORKide.
Det presiseres at barneverntjenesten fortsatt ønsker at du tar kontakt dersom du har spørsmål eller ønsker å snakke med noen. Både privatpersoner og offentlige ansatte kan sende inn bekymringsmelding i den nasjonale løsningen.
Informasjon
Det er også lagt til rette for at barn og unge kan finne god og relevant informasjon. Ønsker du å være anonym, må du laste ned skjemaet og sende det i vanlig brevpost.
Du finner god informasjon om hvordan du sender inn på kommunenes hjemmesider, eller du kan bruke denne lenken: https://bekymringsmelding.fiks.ks.no/
Nasjonal bekymringsmelding er utviklet i samarbeid med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og KS.
Lokale prosjektledere for innføring av nasjonal portal for bekymringsmelding i de åtte kommunene er Svein Taknæs, rådgiver i IKT ORKidé og Hege Yvonne Karlsen i barneverntjenesten i Kristiansund, Averøy og Gjemnes kommune.