Norsk kritikerlags seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut én kritikerpris for teater, én for musikk og én for dans. Hver av prisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand.
Blant de nominerte til kategorien musikk finner vi Halldis Rønning, for jobben hun gjorde som dirigent under årets hovedoppsetning i Operafestukene i Kristiansund,«Tosca».
Halldis Rønning er en norsk dirigent og fiolinist. Rønning er utdannet ved Griegakademiet i hjembyen Bergen, Musikkonservatoriet i Amsterdam og Norges musikkhøgskole, og hun tok diplomeksamen i orkesterdirigering våren 2006 med Bergen Filharmoniske Orkester.
Kritikerlaget trekker fram en sak i Klassekampen, der Magnus Andersson skriver at Puccinis partitur er noe av det mest komplekse en dirigent kan gi seg i kast med. Ouverturen begynner med skjebnesvangre, tunge akkorder, og plasserer oss rett i Scarpias terrorregime. Rønning finner tyngde i tid, og sekunder senere er tyngden mer spiss, skrikende og kaotisk. Alt faller så sammen i en spiral som stopper tiden, og tyngden opphører, som om marken under føttene forsvinner. Alt veksler raskt, men Rønnings direksjon fanger opp de psykologiske dybdene i verket. Det handler om å forme de mest intrikate melodiske forløpene, og det gjør hun med et liv i hvert ledd av armene. Du ser musikken helt ut i fingerspissene, siden Rønning dirigerer uten stokk.
Les mer om de andre nominerte på Kritikerlaget sine hjemmesider her.
