Onsdag la Mediebedriftenes landsforening fram opplagstall for andre halvår 2021 for norske medier.

Tallene viser at Tidens Krav hadde en nedgang på 182 i opplaget sammenliknet med andre halvår 2020. Samtidig går flere av fylkets aviser fram, og både Aura Avis, Romsdals Budstikke, Sunnmørsposten og Driva kan vise til økning i samme periode.

– Det er beklagelig at opplagstallene viser en liten nedgang fra fra andre halvår 2020 til andre halvår 2021. Likevel er vi optimistiske, for tilbakemeldingene vi får er svært gode, og vi har sett en svak vekst i antall abonnenter gjennom 2021, sier Ole Knut Alnæs, sjefredaktør i Tidens Krav.

– Dataangrepet på oss i desember har skapt store utfordringer for vår abonnementsløsning, så vi forventer nye endringer i opplagstallene for dette halvåret, fortsetter han.

– Viktig når det skjer noe

Opplagstallene viser et beregnet tall basert på betalende abonnenter.

– I januar var det gratis å tegne abonnement på Tidens Krav, og det var mange hendelser og mange viktige nyheter å formidle. Da hadde vi dager med over 13.000 abonnenter innom tk.no. Det viser at vi oppleves som viktig for nordmøringene når det skjer noe. Derfor gjør vi vårt beste for å formidle nyheter fra hele Nordmøre, sier Alnæs.

Sjefredaktøren sier at TK gjør ett spesielt grep framover:

– De siste årene har vi fått flere nye journalister, og vi ønsker nå å øke bruken av frilansere så vi kan få et enda mer variert innhold til våre lesere.

Tidens Krav har hovedkontor i Kristiansund og avdelingskontor i Surnadal. Avisen eies av Amedia.

Opplagstallene viser samme trend som lesertallene som ble offentliggjort i forrige uke. Det er færre som leser papiravisen, mens flere leser Tidens Krav på nett. Slik er det også for andre mediehus i Norge.

Veksten er på heldigitalt

Samlet for 234 titler for aviser tilknyttet Mediebedriftenes landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA), øker totalopplaget med 1,5 prosent fra andre halvår 2020 til andre halvår 2021. De siste fire årene har totalopplaget økt med 14 prosent.

Det er det heldigitale opplaget som står for veksten.

– Nordmenn er storforbrukere av redaksjonelt innhold, og de leser nyheter overalt og til alle døgnets tider. Vi har aldri vært tettere på brukerne, og opplagstallene bekrefter igjen at nordmenn er villig til å betale for god journalistikk og at stadig flere tegner nye abonnement, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL i en pressemelding.

Dette er Norges 10 største aviser ut fra opplag:

  • VG* 312.000
  • Aftenposten 254.000
  • Dagbladet* 109.000
  • Dagens Næringsliv 96.000
  • Bergens Tidende 89.000
  • Adresseavisen 77.000
  • Stavanger Aftenblad 64.000
  • Fædrelandsvennen 38.000
  • Klassekampen 34.000
  • Romerikes Blad 34.000

(*Både VG og Dagbladet leverer separate opplagsoppgaver for sine pluss-produkter. I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (49.152) og VG+ (262.459) og for Dagbladet inngår både Dagbladet (26.170) og Dagbladet Pluss (83.303)).