Folk i Tyskland og USA vil ha ullskjorter fra Eide

Ull: Anne Midthaug (fra venstre), Guri Bjellvåg, Gunn Anne Lyngstad, Gunhild Eide Grøtte og Unni Kippernes Aune er stolt av Lanullva. Bedriften får stadig henvendelser fra Tyskland og USA, med spørsmål om det er mulig å kjøpe produktene i utlandet.

Ull: Anne Midthaug (fra venstre), Guri Bjellvåg, Gunn Anne Lyngstad, Gunhild Eide Grøtte og Unni Kippernes Aune er stolt av Lanullva. Bedriften får stadig henvendelser fra Tyskland og USA, med spørsmål om det er mulig å kjøpe produktene i utlandet.

Artikkelen er over 4 år gammel

Ei kones bekymringer for mannens helse er blitt en ullkonfeksjon som tusenvis av små og store bruker.

DEL

Verdiskaper Strikkemaskinen Strikkemaskinen og symaskinene går i høyt tempo hos Lanullva. Kasse på kasse med produkter pakkes.

Bedriften er en av fire som er i finalen i Verdiskaperen.

- Vi har akkurat kommer fra Dyregod-dagene, smiler en fornøyd Gunn Anne Lyngstad.

Siden 2006 har hun jobbet målrettet for å videreutvikle ullplaggene som hennes mor i kjærlighet laget til hennes far, gårdbrukeren som stadig var kald etter en lang dag på jobb.

- Føles godt

- Mamma fikk sin første strikkemaskin da hun var 12, og har gjennom årene bygget opp en enorm kunnskap når det gjelder å utvikle strikkemønster. Mønsteret vi bruker har mye luft, noe som gjør at man holder godt på varmen. Derfor sier vi at Lanullva er strikket med luft og kjærlighet. Vi har helt tydelig truffet et marked, og vi jobber hardt for å ha ullprodukter som er tidsriktige, både i snitt og farger, sier Lyngstad.

Lyngstad ble svært overrasket, og glad, da Odd Einar Folland ringte og fortalte om nominasjonen.

- Noen har lagt merke til det vi har gjort, og det føles utrolig godt. Selvsagt er vi en verdiskaper. Vi har skapt, og skaper, arbeidsplasser.

Hektisk sommer

- Neste år blir vi ti stykker som jobber i Lanullva. Vi er veldig glad i, og stolt av, området rundt oss, og bruker det for alt det er verdt. De fleste bilder blir tatt på Atlanterhavsveien, veien er nevnt på nettsiden vår og i destinasjonsbladet Nordvest. Jeg tar med både kunder og leverandører dit. Dette ser vi ringvirkninger av. Jeg føler også at vi er en verdiskaper gjennom å ivareta en håndverkstradisjon.

Gründerdama forteller om en hektisk sommer med kunder fra nær, og fjern. Bobiler triller stadig ned på kaia, og familier fra New York kommer innom så fort de besøker Norge. Sistnevnte skulle gjerne sett at Lyngstad åpnet butikk i The big Apple.

- Jeg får stadig henvendelser fra Tyskland og USA. De lurer på om det er mulig å kjøpe produktene våre i utlandet. Jeg ser det er et marked der ute, og dit skal vi, men i riktig tempo.

Gir tilbake

Gunn Anne Lyngstad har ei klar plan for framtiden.

- Vi planlegger å åpne en konseptbutikk i Oslo. Den skal være i stil med brygga her på Lyngstad. Enkel og unik. Kanskje blir det andre byer senere. Vi skal også jobbe for å få til en nettbutikk for utlandet.

Ny produkter er under utvikling. En spennende 2015-kolleksjon ligger klar.

Lyngstad har hørt at det er Eide kommune som har nominert Lanullva til Verdiskaperen. Det setter hun stor pris på.

- Kommunen har vært en god støtte for oss. En god samarbeidspartner, og kunde. De gir blant annet babyteppe til alle nyfødte i kommunen.

Selv gir Lanullva babydress til alle nyfødte i Eide.

- Vi må gi litt tilbake.

Lyngstad legger til at næringslivet i området også har støttet opp om Lanullva.

- All støtten varmer. Alt vi gjør koster i både tid og penger, men responsen gir oss en enorm energi til å jobbe videre.

Artikkeltags