Vi er i disse dager i en spesiell situasjon både her i fylket og i landet generelt. AS Norge går som det gviner, men for aksjonærene, folk flest har det blitt mindre sus og dus, de griner!

Vi har en strømpriskrise, som heldigvis ikke har nådd oss. Takket være dårlig forbindelse mellom Midt-Norge og Øst- og Vestlandet. Hadde hele landet vært kablet sammen, hadde vi vært i samme situasjonen som øst og vestlendingene. En strømpris som ville vært 10 til 15 ganger høyere. Da hadde det vært like jækli å være Møring som Søring! Rekordhøye strømpriser på de rødgrønnes vakt gjør at vanlige folk, og store deler av næringslivet sliter med å betale strømregningene. Slik skal vi ikke ha det i kraftnasjonen Norge.

Eksporten av strøm til utlandet må stanses når fyllingsgraden i vannmagasinene er lav, og planene om total elektrifiseringen av sokkelen må legges vekk for godt. Det sparer ikke miljøet når gassen blir omdannet til strøm i England eller Tyskland.

Høye drivstoffpriser har gjort at begrepet «fylleangst» har fått en ny betydning.

I mai 2021 var gjennomsnittlig pris på bensin 16 kroner. I vår har vi sett bensin- og dieselpriser som nærmer seg 30 kroner. Hva gjør regjeringen?

Senterpartiets parlamentariske leder har sagt de ikke kan sitte i en regjering med drivstoffpriser over 20 kr. De sitter der ennå, og skaper politikerforakt! Finansministeren ojet seg i opposisjon over priser på 16 kr literen.

Oljenasjonen Norge håver inn på høye oljepriser, og på toppen av økende oljepris valgte Arbeiderpartiet og Senterpartiet i statsbudsjettet for 2022 å økte avgiftene på drivstoff med 25 og 28 øre literen for bensin og diesel.

De ekstreme prisene på drivstoff rammer alle som er avhengige av bilen, og særlig folk i distriktene med lange reiseavstander. Både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff må fjernes.

Andre land rundt oss kutter drivstoffavgifter, Sverige, Danmark, og de har ikke økte inntekter som kompenserer. Oljenasjonen Norge har de nest høyeste drivstoffpriser i verden! Kun slått av Hong Kong.

Renten øker, og kommer til å øke betydelig fremover. De under 40 år vet ikke hva høy rente er for noe, og de med høye lån og i etableringsfasen får virkelig svi når det skjer.

Matvareprisene går til himmels, og grensehandelen har tatt seg opp igjen. En grensehandel som vi ikke er i posisjon til å benytte oss av.

Priser på alt mellom himmel og jord øker. Prisene på varer og tjenester her til lands, steg med 5,4 prosent fra april i fjor til april i år. Sist prisveksten var så høy var i oktober 2008. Samtidig er det den høyeste april–målingen siden 1988. Altså på 34 år.

Ettervirkninger av pandemien og krig i Europa forklarer mye, men ikke alt. Festen er over!

Derfor må det tas grep, Fremskrittspartiet foreslo i Stortinget å fjerne avgiftene på drivstoff, halvere momsen på matvarer, fjerne elavgiften og innføre en makspris på strøm på 50 øre. Forslag som ble nedstemt.

Det er et svik mot folk flest når Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen med støtte fra SV nekter å kutte i avgiftene som vil hjelpe folk som sliter med å betale regningene. Den økonomiske belastningen for folk og bedrifter kommer i tillegg til de største skatte- og avgiftsøkningene på mer enn 20 år som Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjennomført med støtte fra SV.

Situasjonen følges angivelig både nøye og løpende fra regjeringen, uten at de har kommet med nye forslag til å hjelpe i en vanskelig situasjon.

Valgmantraet i 2021 var «Nå er det vanlige folks tur» Og slik ble det: Til å betale.