Gå til sidens hovedinnhold

Nå er det slutt for Ikea-katalogen

Etter 70 år er det slutt for Ikea-katalogen.

Nettavisen: Beslutningen om å ta farvel med Ikea-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av Ikea for å bli mer digital og tilgjengelig.

– Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeatferd har endret seg, sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter Ikea Systems i en pressemelding.

Han sier at katalogen har vært et av deres mest unike og ikoniske produkter, men nå skal de finne nye måter å inspirere kundene sine på.

– Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke Ikeas unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte, sier Grüss.

– Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter han.

Netthandel tar over

Omstillingsprosessen med å bli mer digital er allerede godt i gang, skriver selskapet i pressemeldingen. I 2019 økte varehandelen på nett med 45 prosent verden over, og de hadde mer enn fire milliarder besøk på Ikea.com. Selskapet har også lansert nye apper, for å møte kundene der de er.

Ikea skal lage en bok for å feire historien til Ikea-katalogen, og den er planlagt lansert neste høst.

– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over.

Kommentarer til denne saken