Alt gikk ikke etter planen da 15.000 kunder fra Surnadal sparebank skulle gå over til Sparebank 1 Nordmøre med nytt bankkort og ny nettbank.

3.800 kunder fikk rett og slett ikke betalt med det nye bankkortet. Problemet startet fredag kveld. Kundene kunne da ikke bruke det nye kortet – og det gamle hadde sluttet å virke fredag klokken 18.00. Feilen ble rettet samme kveld.

Lørdag fikk de rammede bankkundene en ny melding om at det nye kortet foreløpig ikke kan benyttes til å handle på nett, i Vipps eller i andre apper hvor kortet er registrert. Kortet fungerte da som normalt i butikk.

– Vi er veldig lei oss for at kundene ble berørt, det er veldig lite ønskelig. Vi håper at vi klarer å rette opp dette relativt raskt, sa Allan Troelsen, administrerende direktør i Sparebank 1 Nordmøre.

Tirsdag ettermiddag kom friskmeldingen fra banken å tikkende inn hos de berørte kundene.

– Bankkortet ditt er nå friskmeldt og du kan nå igjen bruke det til netthandel, Vipps og andre apper, skriver Sparebank 1 Nordmøre i sms-en.

Banken opplyser at uttak og innskudd av kontanter i butikk skal fungere som normalt fra torsdag morgen.