Gå til sidens hovedinnhold

Ny asfalt stanset fotoboks

Artikkelen er over 9 år gammel

Denne fotoboksen på Løkkemyra i Kristiansund kan ikke knipe noen etter asfalteringen i sommer.

En trafikant har gjort Tidens Krav oppmerksom på at det mangler en fotolinje i veibanen foran fotoboksen på Løkkemyra etter reasfaltering i fjor sommer.

Denne linjen skal gi sikkerhet for at fartsmålingen er riktig gjort. Uten den er ikke foto av fartssyndere gyldig.

Ut av drift

Senioringeniør Ruth Myklebust i Statens vegvesen bekrefter forholdet. Hun kan berolige med at den aktuelle fotoboksen har vært tatt ut av drift i over et halvt år.

– Driftsstans av denne typen skyldes at detektorer i veibanen er blitt ødelagt under asfaltarbeid, eller at den såkalte fotolinjen mangler. Å gjenopprette målefunksjoner i veibanen er imidlertid sesongarbeid, det må gjøres når det er varmt i været, forklarer Myklebust.

Tre striper

Det er tre striper i veibanen foran en fotoboks. De to første markerer følere som registrer når kjøretøyet passerer. En datamaskin i fotoboksen regner så ut farten mellom følerne. Samtidig beregner datamaskinen når kjøretøyet skal passere den tredje stripen – fotolinjen – 12 meter lenger fremme.

Bildet blir så tatt på det beregnede tidspunktet. Hvis kjøretøyets første aksling befinner seg på fotolinjen i det bildet tas, betyr det at hastigheten har vært riktig beregnet, og at kjøretøyet har holdt en jevn hastighet.

Må vises

Fotolinjen alltid må være synlig på bilder.

– Er den for eksempel dekket av snø, kan ikke bildene fra fartsmålingen brukes, opplyser Myklebust.

Antall tatt ble halvert

Driftsstansen slår kraftig ut på politiets statistikk for dette automatiske trafikkontroll-punktet (ATK-punkt) på Løkkemyra.

  • Mens fotoboksen i 2010 registrerte 578 fartsovertredelser, sank antall overtredelser i fjor til 173.
  • Vedtatte forelegg ble redusert fra 334 til 106, antall anmeldelser falt fra fem til én, mens antall førerkortbeslag falt fra ett til null.
  • Mens fotoboksen i 2010 registrerte 946.011 passeringer, falt den registrerte trafikken til 375.223 passeringer i fjor.
  • Bøteinntektene falt fra 641.400 kroner til 195.600 kroner.

En mulig delforklaring kan være at ny lysregulering av en fotgjengerovergang rett etter målepunktet, har ført til endret trafikkatferd.

Advares

De som nå har en barnslig glede av å rase forbi fotoboksen uten frykt for å bli fotografert, er imidlertid herved advart:

– Man vet aldri når fotobokser er tilbake i drift, advarer ATK-koordinator Kai Henning Nilsen i politiet.

– Generelt vet vi at ATK-punktene bidrar til en reduksjon av antall alvorlige ulykker på ca. 40 prosent på de strekningene hvor ATK er tatt i bruk. Dette er en meget vesentlig og ønsket utvikling, sier overbetjenten.