Blandingsrase Gazelle

Kit car: Mercedes Benz Gazelle 1929 mod. Kit car er en sammensatt bil. Bilen har Volkswagen chassis og motor.

Kit car: Mercedes Benz Gazelle 1929 mod. Kit car er en sammensatt bil. Bilen har Volkswagen chassis og motor.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Her er Mercedes og Volkswagen i skjønn forening i en bil.

DEL

Per Ingar Langnes sin 1929 Mercedes Benz Gazelle er av blandet herkomst. Den har Mercedesemblemet på panseret, under er den Volkswagen.

Langnes kjøpte bilen i Lithauen. Den er en såkalt kit-car. Den ser røff ut, men motorvolumet er bare på 1,6 liter.

– I rally brukes en større motor med doble Weber-forgassere, sier Langnes.

Sportsbilen er lavt bygget og har et smekkert design. Rundt det lange, slanke panseret er livreima av lær strammet godt til. Men under panseret sitter ingen motor. Her er bilens bagasjerom.

Motoren sitter bak, og delvis under det bakre passasjersetet. Motorrommet er temmelig kompakt. Det synes som det ikke er så godt om plass for den som skal jobbe som mekaniker. Den sekssylindrede motoren er plassert på tvers.

Vind i håret

Eikefelgene er 14 tommer. Dekksidene er hvite. De er iøynefallende, og står godt til bilens flertone rødfarge.

De utvendige for- og bakskjermene er forbundet med et sammenhengende stigbrett på sidene. Dette er et markant trekk ved bilen, som gir den et særegent utseende. Støtfangerne er utrolig smale og har en enkel utforming. Kalesjen kan enkelt tas opp og ned. Den festes til en list oppe ved frontruten. Deretter strammes den til, og låsene festes.

– Enkelt og greit, sier Langnes og demonstrerer hvordan det gjøres.

Med kalesjen nede trer sportsbilen frem.

– Artig å kjøre på denne måten og kjenne naturkreftene på kroppen, sier Per Ingar Langnes.

Horn i siden

I fronten står to store lykter, med nettinggitter for beskyttelse mot steinsprut. I tillegg er det montert en bevegelig tusenmeter, som styres fra førerplassen. Fronten preges av et utall utmerkelser, som bilen har fått ved deltakelse på diverse utstillinger. Lydhorn er det flere av. To er plassert under støtfangeren, og ett på hver side av hovedlysene. Disse er større og er visuelt utformet som horn i blank messing. Krombelagt stål preger front, lykter, speil, lister og andre detaljer som for eksempel de utvendige hengslene.

Sportsbilen har bevegelige små sideruter. Det kan være greit når det kjøres med nedslått kalesje. Bilen har små lave dører. Et steg på stigbrettet, og så er det bare å smyge seg inn på setet.

Interiøret består av skinn på seter og dørtrekk. Bilen har GT- seter og GT-ratt. Rattet er lite og hendig. Dashbordet er i eik. Det er ingen etterligning, dette er ekte vare. Enkelte av knottene på dashbordet er også av eik, det samme er kulen på girstanga.

Vekker oppsikt

I fjor var Per Ingar Langnes på veteranbiltreff.

– Det blir en tur også til neste år, sier han. Moro å treffe folk som har sansen for eldre bilen, sier Langnes.

Mercedesemblemet står i grillen. Mercedesstjernen er festet på panseret. Allikevel er det ingen fullblods Mercedes. Den er litt annerledes, en sammensatt type. Men, du verden hvilken type!

Artikkeltags