Derfor må du ta av deg denne jakka i bilen

Det lønner seg å ta av ytterjakka i bilen.

Det lønner seg å ta av ytterjakka i bilen. Foto:

Av

Kollisjonstester viser at bilbeltet ikke fungerer optimalt hvis man har en tykk jakke på seg.

DEL

(Siste) Vinterferien nærmer seg, og da reiser hundretusenvis av nordmenn til fjells. De aller fleste med bil, resten med tog eller buss.

Hvis det er kaldt ute, setter mange seg inn i bilen med store boblejakker på. Det bør man ikke gjøre.

– Kollisjonstester viser at bilbeltet ikke fungerer optimalt hvis man har en tykk jakke på seg. Ved en oppbremsing eller et sammenstøt vil kroppen bevege seg framover mer enn hvis man ikke har jakke og dermed bilbeltet tett inntil kroppen. Dette kan gi store utslag selv i moderat hastighet, sier Espen Opedal. Han er direktør i Tryg Forsikring.

Det er vanlig å anslå at et bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med opptil 50 prosent for fører og forsetepassasjer, ifølge Statens Vegvesen.

Likevel er det mange som faktisk ikke bruker bilbelte. Om lag fire av ti drepte i bilulykker i 2016 brukte ikke bilbelte, viser tall fra Vegvesenet.

– Det holder ikke bare å bruke bilbelte, man må bruke det riktig og ha det stramt over hoftene og skulderen. Med slakk blir kroppen kastet framover ved et sammenstøt. Da kan du få et trykk over magen på flere hundre kilo. Det kan gi store indre skader, uttaler Opedal.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har tidligere utført en omfattende kollisjonstest rettet mot barn. Testen ble utført i 50 km/t med en dukke som tilsvarer en seksåring.

– Den testen viste at små barn ikke må få lov å feste beltet alene, uten at en voksen sjekker at beltet sitter som det skal, tett inntil kroppen, sier Opedal.

Statens Vegvesen anslår at det trolig ville vært 30 til 40 færre drepte i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte i bil og buss.

Lurer du på effekten av å bruke bilbelte, kan du tenke på følgende:

  • Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter.
  • Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter.
  • Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter.

Blir du tatt for manglende bruk av bilbelte i bil eller buss, kan du få et gebyr på 1.500 kroner.

I 2017 omkom 107 mennesker i trafikken i Norge. Det er 28 færre enn året før, og det laveste tallet på omkomne på norske veier på 70 år.

Flest dødsulykker var det i Hordaland, deretter fulgte Akershus og Rogaland. Vegvesenets foreløpige tall viser at det var 76 menn og 31 kvinner som omkom. Over halvparten av de omkomne var menn over 45 år.

Prognoser fra Statens vegvesen viser at vel 620 personer ble hardt skadd i trafikken i Norge i 2017. (ANB)

Artikkeltags