Nå kommer enda et nytt bilmerke til Norge

Byton gjør seg klar til Norgeslansering, innvendig handler mye om en gedigen skjerm.

Byton gjør seg klar til Norgeslansering, innvendig handler mye om en gedigen skjerm.

Av

Denne venter mange kunder på.

DEL

(BROOM): Det norske bilmarkedet er inne i en fase med store endringer. De siste årene har veldig mye handlet om elektrifisering, med ladbare hybrider og ikke minst elbiler som har tatt store markedsandeler.

Nå kommer også en rekke nye bilmerker til Norge. De har to ting til felles: De kommer fra Kina – og de skal lansere elektriske biler i det norske markedet.

Hakk i hæl med at svenske-kinesiske Polestar i forrige uke åpnet sitt første showroom i Oslo, kommer nyheten om at kinesiske Byton skal ha funnet en partner i Norge.

Helt ny bilprodusent

Bransje-nettstedet BilNytt meldte i helgen at Byton selv har gått ut med at Hedin Automotive skal bli deres representant i Norge. Hedin er på ingen måte noen smågutt i bransjen. De er et av Europas største bilkonsern og har en betydelig virksomhet i Norge.

– Det er ikke snakk om en importøravtale, men jeg kan bekrefte at vi forhandler med Byton om en avtale der vi skal være en strategisk salgs- og servicekanal i Norge. Siden avtalen ennå ikke er klar, så kan jeg dessverre ikke gi noen flere detaljer nå, sier Stig Sæveland er som konsernsjef for Hedin Automotive i Norge, til BilNytt.

Byton er på sin side en helt ny bilprodusent. De er basert i Kina, men har knyttet til seg tunge aktører fra den internasjonale bilbransjen.

M-Byte er en SUV i den større enden av skalaen.

M-Byte er en SUV i den større enden av skalaen.

På størrelse med Audi e-tron

Først ut fra Byton er en bil som heter M-Byte. Her snakker vi velvoksen SUV. M-Byte måler 4,88 meter i lengderetning, den er 2,2 meter bred og 1,67 meter høy.

Det betyr at den størrelsesmessig er relativt sammenliknbar med en Audi e-tron. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 550 liter, og bilen kan konfigureres med både fire og fem seter.

Innstegsmodellen, med bakhjulsdrift, får én elmotor som yter 272 hk og en batteripakke på 72 kWt. Her er rekkevidden oppgitt til 360 kilometer, målt etter WLTP.


Artikkeltags