Kjenner du til den lille hemmeligheten i dette symbolet?

Det er både tungvint – og gjerne litt flaut – å måtte flytte bilen etter at du har stoppet for å fylle drivstoff, fordi tanklokket er på «feil» side. Men det er egentlig helt unødvendig å havne i denne situasjonen.

Det er både tungvint – og gjerne litt flaut – å måtte flytte bilen etter at du har stoppet for å fylle drivstoff, fordi tanklokket er på «feil» side. Men det er egentlig helt unødvendig å havne i denne situasjonen.

Av

Her får du et nyttig hint ...

DEL

[Broom]: Er det noe som kan skape forvirring på en bensinstasjon, så er det hvilken side tanklokket er plassert på.

Vi har vel alle sett det. Det stressede kunden som prøver å trekke slangen til bensinpumpa rundt bilen etter å ha kommet i skade for å parkere på feil side.

Eller vi har kjent på usikkerheten selv. Kanskje i en lånt bil, eller leiebil. For hvilken side sitter egentlig det hersens tanklokket på igjen?

Her er det ikke noe ensartet svar. Noen har det på venstresiden – andre på høyre. Ikke rart om man blir litt forvirret?

Ikke lett å bli klok på

Nå skal det riktignok sies at majoriteten av europeiske biler har tanklokket på passasjersiden, men asiatiske har det på førersiden. Men slett ikke alltid. Noen bilmerker klarer heller ikke helt å bestemme seg. Slik som for eksempel Ford og Nissan. Der kan du finne tanklokket på begge sider, avhengig av modell. På eldre Volvo finnes det på passasjersiden, utenom på eldre biler, som har det motsatt. Mens Peugeot selv om de er europeisk, har tanklokket på førersiden.

Dette er med andre ord ikke så lett å bli klok på. Og hvorfor er det egentlig slik?

Svaret vet kanskje ingen helt og holdent, men en teori er at om man kjører bensintom langs veien, skal man kunne fylle på mer bensin fra en reservekanne, uten å måtte stå i veibanen.

Mange kjenner ikke til «trikset» med plasseringen av bensinslagen i symbolet. Derfor har en pil som viser hvor tanklokket sitter blitt mer vanlig på nyere biler. Slik som dette bildet viser.

Mange kjenner ikke til «trikset» med plasseringen av bensinslagen i symbolet. Derfor har en pil som viser hvor tanklokket sitter blitt mer vanlig på nyere biler. Slik som dette bildet viser.

Da handler plasseringen plutselig om høyre og venstre-trafikk. Og der gjennom hvilket kjøremønster det er der den aktuelle modellen primært er tiltenkt. Så får de andre leve med det, slik det er. Kanskje …

Godt bevart hemmelighet

Dette er altså ikke bare, bare ... Men det lille bensinpumpesymbolet i bensinmåleren gir deg et lite hint. Dersom fylleslangen i dette symbolet er plassert på venstre side – så har du trolig tanklokket ditt på venstre side. Og visa versa.

Så der får man tydelig og verdifull hjelp som kan løse tanklokk-floken. Det er en veldig god grunnregel om du er i tvil om hvilken side påfyllingen er plassert. Det stemmer nesten alltid. Dette er også en godt bevart hemmelighet som slett ikke alle vet om.

Faktisk så få at en del bilprodusenter legger til en liten pil ved siden av selve bensinpumpe-symbolet, som peker i den retningen tanklokket er. Misser man fortsatt, er det bare en ting som gjelder: Å snu bilen. Bare husk å kjøre den på samme siden av pumpen igjen. Hvis ikke blir det feil ...

Artikkeltags