Derfor har du alle de små prikkene i frontruta

PRIKKER I FRONTRUTA: De er mange, de er små, de er runde og de har en funksjon på bilen din. Foto: Illustrasjon

PRIKKER I FRONTRUTA: De er mange, de er små, de er runde og de har en funksjon på bilen din. Foto: Illustrasjon

Av

De er faktisk ganske viktige.

DEL

Du har garantert sett dem. Du har nesten like sikkert lurt på hvorfor de er der.

Vi snakker om de utallige små prikkene langs kantene på frontruta av bilen. De som begynner som en sort kant helt innerst, men som går over til mindre og mindre prikker utover på vinduet ...

Hvorfor er de der, og hva er hensikten?

Kanskje ikke livets aller dypeste og mest alvorlige spørsmål, men også mindre mysterier trenger en løsning.

Beskytte limet

Både den sorte kanten helt innerst og prikkene utover, er en form for keramisk maling som er brent fast i glasset og derfor knapt lar seg fjerne. Dette tåler all salgs vær og også røff behandling, med for eksempel isskrape.

Den helsorte kanten innerst har to formål. Det primære er å beskytte limet som holder frontruta på plass mot ultrafiolette stråler fra solen.

Disse strålene kan løse opp limet og medføre at frontruta ikke sitter som den skal. Det sier seg selv at det mildt sagt er uheldig om den løsner!

Ikke pent å se limfugen

Særlig med tanke på at den også er en del av den bærende delen av det selvbærende karosseriet i en moderne bil, samtidig som frontruta også må kunne flekse litt. Derfor er det veldig viktig at limfugen ikke forringes på noen måte.

Det sekundære formålet er visuelt. Å kunne se gjennom glasset og ned på limfugen ville ikke akkurat hevet det visuelle inntrykket.

Men de små prikkene på yttersiden av det sorte feltet da? Det er også visuelt – for å skape en flytende og ikke så brå overgang mellom det sorte og det gjennomsiktige glasset. Så enkelt og så greit.
 

SVARET: Man har jo lagt merke til alle de små prikkene, men få vet hvorfor de er der.

Også øverst på ruta

Mange biler har også sorte prikker eller hele sorte felt som går ned foran det innvendige speilet, øverst på frontruta. Her er hensiktene flere. For det første skal dette dempe sol som kan komme inn mellom bilens innvendige solskjermer, slik at man ikke blir blendet.

Flere og flere biler får også kamerautstyr til for eksempel adaptiv cruisekontroll eller andre førerassistent-systemer montert på denne plassen. Da brukes det ofte sorte felter for skjule deler av dette, og igjen er hensikten å gjøre det visuelt penere.

Så da vet vi det ...

Artikkeltags