Gå til sidens hovedinnhold

Møreaksen: Beste løsning for transport sørover og vestover ut av fylket er ennå ikke laget

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Møreaksen, Romsdalsaksen eller elektrisk ferge over Moldefjorden hvert 15. minutt?

Fikk telefon fra Norstat om hvilken løsning for transport ut av fylket, med tanke på E-39, som passer best for meg. Jeg kommer innpå E-39 på Bergsøya ved Krifast. Fra mitt ståsted er en kryssing av Fannefjorden rett etter Hjelset en ønskeløsning. Altså er Romsdalsaksen mitt valg. Da blir det også raskere vei til Åndalsnes om en vil kjøre den veien.

Hvis Veøy er så fredet at det ikke er mulig å legge en vei i fjæresteinene på motsatt side av det fredede stedet, kan den løsningen være umulig. Da er mitt neste valg gratis ferge på et egnet sted ved Molde. Kanskje Mordalsvågen – Solholmen. Og videre Dryna-Brattvåg. Nye veier og gratis raske ferger.

Møreaksen med dype lange undersjøiske tunneler er så lite tiltalende som det kan bli. Det sies at en tur Molde – Ålesund må kjøres 5 mil i tunneler med bompenger til en pris av 500 kr. Pendling mellom byene er økonomisk umulig for vanlige folk. Kr 1000 pr dag? Tror ikke mange nordmøringer kommer til å bruke den veien. De fleste nordmøringer som skal sørover velger Sunndal-Oppdal-Dombås og videre E6. Eller vinters dag i dårlig vær Fursetfjellet-Fannefjordtunnelen-Åndalsnes-Dombås og videre E-6.

Skal man til Bergen og videre på E-39 må man pr i dag innom Molde og videre til Moa ved Ålesund. Bergsøya-Grodås på E-39 er 21 mil. Tar vi av på Sjøholt og kjører via Stranda er det 18 mil til Grodås. Sparer 3 mil, men går glipp av Moa-Ørsta-Volda. Eller en kan kjøre til Åndalsnes og videre over Vikebuktbrua, inn på E-39 til Moa og Grodås. Det er 25,7 mil.

Beste løsning for transport sørover og vestover ut av fylket er ennå ikke laget. Det er mange gode løsninger å velge bare man tar for seg kartet. Og beste løsning kan omdøpes til E-39! Er det så vanskelig? Hvorfor fergefritt for enhver pris? Ferger er en fin pauseplass. Men for fastlandssamband til Otrøya og Aukra er selvfølgelig Møreaksen en vinner. Det var vel nevnt for noen år siden at med Møreaksen er det sannsynlig at det blir bygd felles flyplass for hele fylket på Otrøya. Og legg ned de tre eksisterende flyplassene. Det går fint med ferger og det sjø! Men det er en helt annen historie.

Kommentarer til denne saken